Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Ansvarsudvalg om strafansvar i den finansielle sektor vil konkretisere, hvad man skal kunne forvente af topledelser

Morten W. Langer

mandag 15. februar 2021 kl. 10:09

Ansvarsudvalg om strafansvar i den finansielle sektor vil konkretisere, hvad man skal kunne forvente af topledelser: 12 år efter finanskrisen er der nu sat ord på, hvordan man kan skærpe strafansvaret overfor topledelser i den finansielle sektor, der er mere end blot udygtige.

Ansvarsudvalget kommer frem til nogenlunde det, der har været velkendt i en længere årrække. Nemlig at ansvarsreglerne for topledelser i den finansielle sektor har været alt for løse og ukonkrete. Bl.a. vurderede Finanstilsynets direktør Jesper Berg i Økonomisk Ugebrev i 2018, at ansvarsreglerne er for slappe.

I rapporten hedder det bl.a., at ”i lyset af finanskrisens alvorlige økonomiske konsekvenser for Danmark, og det forhold, at dårlig ledelse i en del pengeinstitutter var en medvirkende årsag til, at krisen udviklede sig så alvorligt her i landet, har det givet anledning til undren i offentligheden, at de straffesager og erstatningsansvarssager, der har været anlagt mod tidligere ledelsesmedlemmer i pengeinstitutter, kun i begrænset omfang har ført til, at ledelserne er blevet straffet eller pålagt at betale erstatning. (…) På dette område foreslår udvalget derfor en nyaffattelse af regelsættet med henblik på at gøre det klarere, hvilke handlinger og undladelser, der er strafbare, og med det sigte, at risikoen for at ifalde et strafansvar ved det, der må betegnes som grove ledelsessvigt, fremover både bliver og opleves som reel.

Udvalget foreslår således, at dele af den centrale strafbestemmelse i lov om finansiel virksomhed nyaffattes, og at det tydeligere fremgår, hvilken ledelsesadfærd der er strafbelagt.

Strafbestemmelsen gøres blandt andet mere operationel ved, at der til bestemmelsen knyttes en række eksempler på situationer, der kan udgøre strafbare grove ledelsessvigt m.v. Eksemplerne er ikke udtømmende, men det er hensigten, at de skal kunne give blandt andet anklagemyndigheden og domstolene et klarere billede af, hvilket niveau af ledelsesmæssigt svigt, der falder inden for bestemmelsen, og dermed give anklagemyndigheden og domstolene et bedre grundlag for at afgøre, om betingelserne for domfældelse i en given sag er til stede.”

MWL

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank