Finansministeriet: Budgetloven er superduper, både før og efter ændring.
En analyse af budgetloven fra 2013 blev undervejs kørt over, da loven ifølge ”det nationale kompromis”, der blev indgået i anledning af Ukraine-krigen, nu skal lempes. Heldigvis konkluderer analysen, at der ikke er nogen ko på isen: ”Analyserne i Erfaringer med budgetloven 2014-2020 viser, at budgetloven har levet op til sit hovedformål om dels at sikre særskilt styring af de offentlige udgifter med udgiftslofter og tilhørende sanktionsmekanismer, og dels at understøtte fortsat sunde offentlige finanser gennem en grænse fastsat ved lov for de årlige strukturelle underskud og en automatisk korrektionsmekanisme.
Ligeledes indeholder budgetlovens udgifts- og finanspolitiske rammeværk fleksibiliteten til at håndtere krisesituationer, fx corona-pandemien og den aktuelle situation afledt af den russiske invasion af Ukraine. Udgiftslofterne og underskudsgrænsen har været overholdt i alle år i perioden. Der er ikke tegn på, at budgetloven har ført til varige udfordringer med udmøntningen af de offentlige budgetter som fx vedvarende høje offentlige mindreforbrug eller benzinafbrænding sidst på året. Med afsæt i Finansministeriets opdaterede beregninger viser en række analyser i Erfaringer med budgetloven 2014-2020, at underskudsgrænsen for den strukturelle saldo kan lempes fra ½ til 1 pct. af BNP, og fortsat være i overensstemmelse med EU’s finanspolitiske regelsæt.”
STK