Finanstilsynet gør livet mere besværligt for MobilePay-kunder.
Finanstilsynet har været på hvidvaskinspektion hos den populære betalingstjeneste. Det skulle vise sig at være dårligt nyt for kunderne, fremgår det af tilsynsredegørelsen: ”Finanstilsynet har påbudt virksomheden at kontrollere sine kunders identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde, hvilket betyder, at virksomheden fremadrettet ikke må onboarde kunder alene ved at identificere kunden via dennes oplysning om sit CPR-nummer.
Finanstilsynet har desuden påbudt virksomheden at indhente oplysninger på samtlige reelle ejere på foreningskunder, hvor virksomheden har vurderet, at der er en øget risiko for hvidvask eller finansiering af terrorisme ved kundeforholdet. Finanstilsynet har påtalt, at virksomheden i en periode i 2021 ikke omgående har underrettet Hvidvasksekretariatet, selvom virksomheden var vidende om, havde mistanke om eller havde rimelig grund til at formode, at en transaktion, midler eller en aktivitet havde tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme.”
STK