Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Gode udsigter for en reel reform af eurozonen

Økonomisk ugebrev

onsdag 25. oktober 2017 kl. 11:16

Makrokommentar: Udfaldet af det tyske valg lagde en dæmper på den EU-eufori, der opstod efter Emmanuel Macrons valgsejr i Frankrig. En politisk svækket Angela Merkel med behov for politisk støtte fra det temmelig euro-kritiske FDP vil få sværere ved at indgå et stort politisk kompromis med Frankrig om reform af eurozonen. Men det vil være en fejl at tro, at Merkel og Macron ikke bliver enige om en modernisering, som vil få eurozonen til at fungere markant bedre, skriver Jakob Kirkgård fra The Peterson Institute for International Economics i denne kommentar.

For det første er det klart, at eurozonen ikke har behov for et enormt stort centralt budget, på størrelsemed den amerikanske føderale regerings, for effektivt at kunne udjævne de økonomiske effekter af asymmetriske økonomiske chok i dele af valutaunionen. Medlemsstaternes egne budgetter, automatiske finanspolitiske stabilisatorer og sociale programmer vil stadig kunne løfte langt størstedelen af læsset med at stimulere økonomien i en nedgangsperiode. Behovet for nye centrale finanspolitiske kapaciteter i eurozonen kan dermed reelt koges ned til muligheden for at ESM’en (den europæiske stabiliseringsmekanisme, red.) kan yde subsidierede lån til medlemsstater, inden de helt mister adgangen til privat finansiering i de finansielle markeder. En øremærket ESM-lånekapacitet på måske 300 mia. euro, eller ca. 2 procent af eurozonens BNP, vil være nok til at finansiere nødvendige regionale finanspolitiske stimulanser i de fleste recessioner. I princippet kunne man derfor – selvom det efter min mening ikke er smart – gennemføre en sådan ESM-reform, uden af tilføre mekanismen yderligere kapital.

For det andet er der politiske muligheder for at forene Macrons ønske om en eurozone-finansminister med Tysklands tidligere forslag om at gøre ESM’en til en Europæisk valutafond (EMF) og give medlemsstaterne finansiel støtte til at gennemføre strukturreformer. En EMF ville på samme vis som IMF og EU-kommissionen i dag skulle udføre konstant overvågning af medlemsstaternes statsbudgetter og udstikke retningslinjer for ønskelige strukturreformer. Og netop EMF’s økonomiske retningslinjer ville, under ledelse af en eurozone-finansminister, kunne udgøre en langt mere smidig adgang til EMF-lån tidligt i en økonomisk afmatning.Det politiske trick vil være at finde en EMF-låneformel, som medlemsstaterne vil være politisk interesserede i at benytte, og som vil kunne aktiveres meget hurtigt.

For det tredje vil EMF-lån af denne type, på samme vis som ESM’ens nuværende lån til Grækenland, kunne konstrueres med meget lange tilbagebetalingsperioder og lave renter, således at nutidsværdien af lånet vil være langt under par-værdien og derved udgøre en implicit finanspolitisk overførsel til den eller de kriseramte medlemsstater. Derved vil regeringer i økonomisk nød have et direkte finansielt incitament til at søge om sådanne lån, mens man stadigt politisk i lande som Tyskland vil kunne forsvare at der er tale om et lån og ikke en direkte overførsel.

For det fjerde skal man erindre, at man med den europæiske bankunion allerede i eurozonen har implementeret nye institutioner, som i fremtiden vil holde skatteborgerne risikofrie i forbindelse med stort set alle bankkrak. Kun i tilfælde af nye systemiske finansielle kriser, som i 2008-09, vil skatteborgerne igen skulle spørges om støtte. Derved har eurozonen allerede den måske vigtigste chok-absorberingsmekanisme næsten på plads, idet en af de hyppigste årsager til, at stater kommer i finansielle problemer, netop er store bankkrak. Eurozonens regeringer behøver blot at lade EMF’en fungere også som finansielt bagstopper for bankunionens single resolution fund og – i fremtiden – single deposit insurance fund, for at bankunionen er helt på plads.

Og for det femte er det stadig Angela Merkel, som er Tysklands kansler og leder af det langt største parti. Og hun er stadigt i sin formentligt sidste valgperiode, hvorfor hun har en personlig interesse i at sikre sit politiske eftermæle med en stor europæisk aftale med Macron. Man skal derfor holde øje med, om FDP’s leder Christian Lindner selv vælger at blive ny tysk finansminister; en position hvorfra han muligvis vil kunne komplicere Merkels forhandlingsmuligheder. Men det vil næppe være muligt for FDP helt at underminere muligheden for en aftale. Den tyske politiske elite ved nemlig godt, at man ikke bare kan kommemed et fuldstændigt afvisende svar til Macron, da de med AfD’s indtog i Bundesdagen er nød til at vise, at de etablerede partier trods alt stadigt er i stand til levere resultater for både Tyskland og Europa.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank