Finanstilsynet advarer mod binære obligationer
Nogle cypriotiske selskaber foretager telefonsalg af såkaldte binære obligationer, der er rene væddemål om, hvorvidt et finansielt marked går op eller ned. Det morer hverken den europæiske tilsynsmulighed eller Finanstilsynet, der imidlertid ikke kan gøre meget andet end at advare forbrugerne: ”Vi hører fra kunderne, at selskaberne ofte lokker med en startbonus, som man imidlertid først kan få, hvis man selv sætter penge ind. Der er også problemer med at få sit indestående udbetalt igen. Endelig benytter selskabernes telefonsælgere sig af en aggressiv salgsteknik, der overhovedet ikke lever op til reglerne om ansvarlig rådgivning,” siger (kontorchef) Ulla Brøns Petersen. Hvis man er så uheldig at have tabt penge på binære optioner, er der desværre ikke så meget at stille op, siger Ulla Brøns Petersen: ”Man kan klage til den finansielle ombudsmand på Cypern, men desværre har vi ikke eksempler på, at det har ført til, at kunder har fået penge tilbage,” siger hun. (…) Hvis man gætter forkert i forhold til, hvilken vej kursen går, vil man typisk tabe alle de penge, man har satset. Omvendt vil man sædvanligvis kun få en gevinst på 75-80 pct., hvis man gætter rigtigt. Produktets natur gør det på den måde næsten umuligt at opnå en gevinst på langt sigt.”
Kreditvilkår strammes stadig
Selv om bankerne måske låner lidt mere ud til erhverv, end de har gjort, er det kun fordi konjunkturerne, er blevet bedre. Grundlæggende bliver bankernes kreditvilkår nemlig fortsat strammet, vurderer revisorerne. Det rammer især SMV’er og opstartsvirksomheder, oplyser FSR – Danske Revisorer: ”Udfordringer med adgangen til finansiering hæmmer SMV’ernes vækstmuligheder. Sådan lyder vurderingen fra syv ud af 10 revisorer i en undersøgelse fra FSR – danske revisorer. Det er blandt andet krav om sikkerhed, som udfordrer de små og mellemstore virksomheder, når de søger finansiering. (…) ”Der er – af gode grunde – strammet på kreditvilkårene i tiden efter finanskrisen, og den stramning rammer hårdest nederst i markedet. Næsten otte ud af 10 revisorer vurderer, at der er sket en stigning i ønsket til sikkerhed hos SMV’erne de seneste tre år. Omvendt er det kun fire ud af 10, som vurderer, at det samme er tilfældet hos de lidt større virksomheder,” siger direktør Tom Ville Jensen.”
Det Systemiske Risikoråd pønser på nye tiltag
Ejendomsmarkedet bekymrer fortsat Det Systemiske Risikoråd, og et diskussionspapir lægger op til nye analyser og eventuelle indgreb: ”Priserne på boligmarkedet i de større byer og på større beboelsesejendomme er steget de seneste år, og de reale ejerlejlighedspriser er tæt på toppunktet i 2006. Finanstilsynet har på det seneste indført initiativer som krav om udbetaling ved boligkøb og om positiv likviditet ved belåning af erhvervsejendomme. Kravene skal fremme forsigtighed ved kreditgivning i forbindelse med køb af bolig og erhvervsejendomme. Det er for tidligt at vurdere, hvilken betydning det har for prisudviklingen og risikotagningen fremadrettet. Rådets arbejde skal afdække, om og hvornår der bør tages yderligere initiativer, og hvordan det i givet fald gøres mest hensigtsmæssigt. Den ønskede effekt af initiativerne er en lavere sandsynlighed for, at en systemisk krise indtræffer – eller at omkostningerne forbundet med en krise er mindre.”
EU-initiativ giver udenlandske e-butikker stor fordel
EU-kommissionens nye e-handelspakke vil i praksis give udenlandske handlende en stor fordel i Danmark. En fordel, som også kan blive dyr for staten: De udenlandske handlende kan hvert år udnytte den momsfrie bundgrænse, og så stoppe salget i Danmark, når de når til den, fremgår det af et svar fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen: ”Skatteministeriet har oplyst, at virksomheder, der sælger varer til forbrugere i Danmark og andre EU-lande, kan tilbyde at levere varen til forbrugerne op til grænsen, hvor der skal betales moms i forbrugslandet. Den danske fjernsalgsgrænse er på 280.000 kr. Der er intet i momsreglerne, som medfører, at virksomheder er forpligtet til at levere til forbrugerne når fjernsalgsgrænsen er nået.”
Ny turismestrategi
Antallet af udenlandske turister i Danmark skal inden 2025 øges med en tredjedel, svarende til at vi nogenlunde følger den internationale vækst i branchen. Det er ambitionen for regeringens nye turismestrategi , der indeholder fem punkter: ”Mere effektiv markedsføring målrettet relevante målgrupper. Bedre tilgængelighed, internet og skilte. Bedre turistoplevelser i Danmark. Moderne planlov og øget turismekapacitet. ”Konkurrenceevne og gode rammevilkår.”
STK
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.