Q4 regnskab: Efter en tur nede i kurs 225 i eftersommeren har der været fremgang til smykkeselskabet Pandora, så aktien nu ligger over 50 pct. højere. Der synes at være en klart aftagende frygt for, at brandet Pandora er ved at smuldre væk, og det seneste kvartalsregnskab indikerer, at den nye topledelse er ved at stabilisere forretningen, selvom der fortsat er store opgaver forude.
Q4-regnskabet fra Pandora var en blandet landhandel, men den underliggende udvikling indikerer, at den nye ledelse er ved at sikre en vis stabilitet, og den har måske også lagt grunden til ny stille og rolig fremgang. Den tilbagevenden til væksteventyret, som sluttede brat for to år siden, synes ikke at ligge i kortene. Men mindre kan også gøre det: Nemlig at ledelsen beviser, at den formår at stabilisere forretningen og på sigt skaber lidt fremgang.
Det kommer ikke til at ske imorgen. Og ledelsen indikerer da også, at 2020 bliver et vanskeligt år med fortsat genopbygning og rebranding: Forventningen til udviklingen i overskudsgraden (EBIT) lyder på et fald fra 26,8 pct. sidste år til ”over 23 pct.” i år, før restruktureringsomkostninger på ekstra 5 procentpoint. Omkostningsreduktioner på forventet 3 procentpoint ventes reinvesteret i toplinjevækst.
POSITIVE OVERRASKELSER
Omsætningen ventes også at falde med 3 til 6 pct. organisk. Der ses dog fortsat forbedring af like-for-like-salget (gennemsnitligt salg per salgssted) på de fleste hovedmarkeder. Men like-for-like-salget ventes også reduceret yderligere af mindre promotion, altså udsalgstilbud, og også af fortsat svag performance i Kina. Endelig ventes fuld effekt på toplinjen af de 65 nye concept-stores, der blev åbnet i løbet af 2019.
Selvom det overordnede like-for-like-salg faldt med 4 pct., og nogenlunde som ventet af analytikerne i Q4 2019, var der også gedigne positive overraskelser i regnskabet: Efter et meget svagt Q3 på flere europæiske hovedmarkeder var der pæn fremgang i Q4 i både Italien, Frankrig og Tyskland. Det oplyses, at fremgangen bl.a. skyldes et stærkt salg på Black Friday og solidt julesalg. Ledelsen lægger også vægt på, at aktiviteten med promotions er
reduceret for året som helhed, men forøget i årets sidste kvartal, som også gik godt. Det oplyses også, at promotions med disconutpriser vil blive reduceret yderligere i år. På investorpræsentation sagde CEO Alexander Lacik, at Pandora fortsat er i gang med turn around-planen, og det er uklart, hvor meget der fortsat i 2020 skal investeres i toplinjen for at stabilisere salget. Han oplyste også, at der hen ad vejen muligvis vil blive lukket over hundrede multibrand-forretninger. Men at det også vil afhænge af, hvordan nye produkter slår an.
Den helt store skuffelse i Q4 var salget i Kina. Salget i fysiske forretninger falder markant, og det bliver ikke kompenseret fuldt ud af stigende onlinehandel. Efter et fald i like-for-like-salget på 8 pct. i Q3 faldt salget hele 22 pct. i fjerde kvartal. Og ledelsen har nu varslet en restruktureringsplan for det vigtige kinesiske marked. ”Vi har analyseret meget på situationen i Kina, og vi vil vide mere i slutningen af kvartalet. Vi skal også gennemføre en medietest, men det er blevet udsat af den igangværende situation i Kina. Kina er verdens største marked, og det kan fixes. Vi vil ikke forlade det kinesiske marked,” siger Alexander Lacik.
SHORTFONDE TØVER
Ifølge Finanstilsynets seneste opgørelse over shortpositioner er Pandora fortsat den mest shortede aktie på det danske aktiemarked. Med 12,4 pct. af aktiekapitalen shortet ved udgangen af januar 2020 svarer det til, at shortfondene har 5 mia. kr. ude at svømme i en satsning på yderligere kursfald. Netop dette forhold betyder, at Pandora-aktien de kommende måneder kan få et kæmpe hop opad, fordi shortfondene måske bliver nervøse for, at deres bearcase alligevel ikke holder vand. Og så skal de til at tilbagekøbe aktier for 5 mia. kr. for at ´lukke deres positioner.
Efter aflæggelsen af Q4-regnskabet har der ikke væ-ret meget aktivitet hos shortfondene, hvor to fonde har meldt om en ændret position og begge med reduktioner: ENA Investment har nedbragt sin shortposition fra 1,06 pct. af aktiekapitalen til 0,95 pct. Og Coltrane asset management har nedbragt sin shortposition fra 1,51 pct. til 1,44 pct. Med andre ord har der slet ikke være forøgelser af shortpositioner, selvom shortfondene normalt anvender enhver svaghed til at presse aktien med nye udsalg.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her