Et meget vanskeligt år på aktiemarkederne har givet store omvæltninger i pensionsopsparernes bedømmelse af de enkelte banker: Nogle banker har tydeligvis været gode til at håndtere kundernes pensionsopsparing, og andre banker har haft en mindre heldig hånd. Årets vindere på banksiden er Sydbank tæt efterfulgt på af Nykredit, som begge placerer sig betydeligt bedre end i sidste års udgave af Økonomisk Ugebrev Pensionssurvey.
I undersøgelsen, som er baseret på flere end 500 svar fra pensionsopsparere, gives konkrete bedømmelser af de største banker på to dimensioner, nemlig dels rådgivning og service, dels investeringsafkast og omkostninger. Samme vurderinger er givet for de største kommercielle pensionsselskaber og de største arbejdsmarkedspensionskasser. De behandles i særskilte artikler i næste udgave af Økonomisk Ugebrev Finans.
Særligt påfaldende er det i bedømmelsen af bankerne, at der er stor forskel på, hvordan kunderne har oplevet bankernes evne til at skaffe gode investeringsafkast. Som bekendt dykkede både det danske og det globale aktiemarked ganske markant i den sidste del af 2018.
I den samlede gennemsnitscore på investeringsafkast har Sydbank og Jyske bank klaret sig præcis lige godt med en gennemsnitsscore på 3,08, hvor scoren 3,00 er neutral på den samlede skala fra ét til fem point. Når Sydbank scorer samme karakter som Jyske Bank, trods en lavere samlet andel af ”tilfredse”, er det fordi Sydbank har flere ”meget tilfredse” end Jyske Bank. Også Nykredit ligger på investeringsafkast over middel, mens Danske Bank ligger lige under middel.
Bundskraberne på investeringsafkast er Nordea og i den grad Spar Nord Bank, hvor hele 43 procent af respondenterne er utilfredse med investeringsafkastet.
På den anden parameter, rådgivning og service, scorer Danske Bank, Sydbank og Nykredit alle bedst med en bedømmelse på 3,38, altså solidt over middel. I forhold til Pensionssurvey 2018 med 600 svar, altså sidste år, er Sydbank og Nykredit rykket fra en bund op i toppen, mens Jyske Bank er sevet ned ad ranglisten, og Spar Nord har taget et dediceret styrtdyk fra toppen til bunden. I de skriftlige kommentarer til undersøgelsen fremgår det, at mange bankkunder ikke synes, de har fået særlig god investeringsrådgivning af deres bank i 2018. Nogle er klar over, at deres bankrådgiver ikke hen ad vejen har fulgt op på dårlige råd, og andre oplyser, at deres investeringstab er deres egen skyld, fordi de slet ikke har anvendt bankrådgivning.
En del oplyser, at de selv handler deres pensionspenge via Nordnet, hvor de får de laveste priser på handelskurtage. En respondent siger: ”Det kan ikke være rimeligt, at et negativt investeringsafkast forårsaget af banken ikke automatisk bliver kompenseret i bankens omkostninger.” En anden skriver: ”De performer dårligere end markedet. Jeg betaler for, at de performer bedre.” En tredje og fjerde respondent skriver: ”Jeg investerer selv og er tilfreds,” og ”Jeg forestår selv alle beslutninger og er rimelig tilfreds med resultaterne i form af afkast, som i øvrigt ligger langt over det, bankerne præsterer.”
Af de skriftlige svar er de fleste dog kritiske: ”Afkastet har historisk været yderst utilfredsstillende og kan kun lige følge med omkostningerne. Hovedstolen har rundt regnet været den samme i næsten 20 år.” Og endnu en: ”Det er som om bankerne mest koncentrerer sig om egen indtjening. Og det bliver værre og værre.” Der er også mere neutrale kommentarer: ”Selvfølgelig har afkastet være dårligt i 2018, men gennemsnittet er tilfredsstillende.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her