United Auto Workers gik i strejke mod de tre store amerikanske bilproducenter i Detroit i sidste uge. Peter Schiff talte med Dan Ball på Real America om strejken, og hvordan den kan påvirke den amerikanske økonomi.
Fra Zerohedge: ”Peter Schiff Puts The UAW Strike In Its Economic Context” af Tyler Durden, via ShiffGold.com. Læs hele analysen HER
Peter satte strejken i sammenhæng med den nuværende inflation og de høje renter og talte om, hvordan den kan påvirke den bredere amerikanske økonomi.
Det er første gang, at UAW strejker mod alle tre amerikanske bilproducenter på samme tid. Omkring 12.700 arbejdere er i strejke. UAW kræver en lønstigning på 40 pct. frem til 2027 med en 20 pct. stigning med det samme. De vil også have en 32-timers arbejdsuge.
Dan Ball kaldte det “et stort krav”.
Peter sagde, at noget af det måske bare er forhandlingstaktik – at kræve alt og nøjes med mindre. Men han sagde, at de helt sikkert vil blive mindre produktive, især med den kortere arbejdsuge. Men en stor del af den store lønforhøjelse ville ikke gøre andet end at holde trit med prisinflationen.
“Husk, at CPI ikke engang er i nærheden af at afspejle den inflation, som folk oplever i deres dagligdag. Jeg tror, at disse bilarbejdere har mistet en masse købekraft i løbet af de sidste par år, og de forsøger at indhente det tabte. Men desværre, når man kombinerer det, de gør, med det, Biden-administrationen gør, bliver de ikke kun ramt af Bidens inflationsskat, men Biden er med til at underminere deres arbejdsgiveres produktivitet til et punkt, hvor mange af disse bilarbejdere vil blive arbejdsløse. Hvis de har det svært nu, bliver det meget værre, når de bliver arbejdsløse.”
Peter sagde, at mere end et årti med en rente på nul procent har skævvredet arbejdsmarkedet.
“Mange af disse virksomheder var i stand til at give efter for arbejdstagernes krav, fordi de havde så billig finansiering. Så deres lønomkostninger steg, men deres gældsserviceomkostninger var lave. Nu stiger renterne voldsomt. Virksomhederne har ikke det råderum.”