Artikelserie om udfordringer og muligheder i dansk detailhandel 2018: Elektronikkæden Power har været tvunget til at sætte 2018 på timeout og neddrosle ekspansionen for at fokusere på indtjeningen. Og det er lykkedes ud over forventningen, siger topchefen i dette interview. Han frygter ikke den snarlige konkurrence fra mægtige Amazon.
”Vi driver jo ikke et kapløb om at tabe flest penge. Vores regnskab var ikke pænt, men resultatet var forventeligt. Og vores norske ejere kan se, at vi driver en lønsom forretning.” Sådan siger adm. dir. for elektronikkæden Power Jesper Boysen i en kommentar til, at Power havnede på 25.- og sidstepladsen i Økonomisk Ugebrevs analyse over lønsomheden i de 25 største detailhandelskæder i Danmark. En ny artikelserie, som vi påbegyndte i seneste udgave, med den samlede tabeloversigt over regnskabstal.
Ekspansion droslet ned
”Ekspansion er dyrt, og det har påvirket regnskabet. Hver gang vi åbner en butik, ansætter vi mellem 25 og 40 medarbejdere. Og de starter et par måneder før butikken åbner. Så det koster dyrt at åbne butikker og endnu dyrere med den ekspansion, vi har haft,” siger Jesper Boysen.
Af samme grund er ekspansionen nu droslet ned, så Power kun vil åbne 1-2 butikker i Danmark i år og lidt flere næste år. 2018 et blevet til et timeout-år, forklarer Jesper Boysen. ”2017 var simpelthen den største HR-opgave, jeg har haft i mit liv, hvor vi åbnede syv nye varehuse og ansatte 400 medarbejdere.
De skulle alle sammen lære vores it-systemer at kende, de skulle lære produkterne at kende, de skulle lære rutinerne og de skulle lære at sælge varerne. Vi har ingen HR-afdeling, så vi underviser os selv. Så hele den indsats blev taget ud af den daglige drift. Der tog vi munden for fuld, da vi jo også skule passe vores eksisterende butikker. Vi prioriterede derfor, at det var vigtigere at drive vores eksisterende butikker end at åbne nye. Og det var klogt at gøre. Nu kommer lønsomheden.”
Jesper Boysen henviser her til, at Power i forbindelsen med offentliggørelsen af regnskabet for 2017, der viste et underskud på 139 mio. kr. og en negativ egenkapital, der måtte reetableres, også valgte at oplyse tal for årets første måneder i 2018 som dokumentation for, at Power er lønsom.
Vækstplanen er stadig at åbne 24-26 butikker i Danmark. Men Jesper Boysen erkender, at det vil tage længere tid end først forudset: ”En byggegrund skal have den rigtige størrelse og beliggenhed og prisen skal være rigtig før vi slår til”.
Som beskrevet i ØU i sidste nummer er det en branche, hvor prisen på produkterne er altgørende for at klare sig i konkurrencen. Det medgiver Jesper Boysen gerne er en stor del af forretningen.
”Prisen er afgørende for, at du får kunderne ind i forretningen. Men herefter handler det om service, det handler om rådgivning og at give kunderne den tryghed, der får dem til at beslutte sig for at handle hos os”, siger Jesper Boysen.
Gode butikker i Danmark
Derfor frygter han ikke, som mange andre, at mægtige Amazon snart etablerer sig i Danmark. Især i USA har Amazons internet-handel gjort rigtigt ondt på mange fysiske butikker. Og Amazon er en gigant, alle bør frygte, siger mange eksperter. Jesper Boysen er dog ikke blandt dem.
”Vi kan se et stigende behov for, at kunderne kommer ned og vil have hjælp til deres produkter, der jo er komplicerede. I USA er mange forretninger nedslidte med slidte gulvtæpper og manglende lamper i loftet. I Danmark har vi nogle attraktive butiksmiljøer, hvor folk gerne vil komme, og de har behov for den rådgivning, som vi kan tilbyde. Så lad bare Amazon komme til Danmark. Jeg undervurderer dem ikke. Men vi skal nok klare konkurrencen,” siger Jesper Boysen.
Jesper Boysen er ansigtet på Power i kraft af sin egen optræden i tv-reklamer i stil med Lars Larsen fra Jysk. Men han afviser, det var hans ide eller ønske. ”Vi har en historie at fortælle om, at prisen er den samme på nettet som i butikkerne. Og vores norske reklamebureau mente, at den historie var mest troværdig, hvis jeg fortalte den, fremfor hvis en skuespiller gjorde det.
Så jeg lagde hånden på kogepladen og sagde ja. Den historie skal fortælles. Skousen Hvidevarer gør det lidt på samme måde, men jeg ville aldrig optræde i en Skousen-reklame. De forsøger sig med humor. Vi skal have et bestemt budskab ud. Og det er blevet min opgave. Og jeg er ikke, og skal ikke være, men ny Lars Larsen”, siger Jesper Boysen.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her