Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Q1: Mærsk-aktien reddes af stort aktietilbagekøb

Morten W. Langer

mandag 27. maj 2019 kl. 0:26

A.P. Møller-Mærsk fortsætter med at skuffe på lønsomhed og omsætning. Q1-regnskabet bekræfter, at det bliver en lang rejse at opnå forbedret lønsomhed. Nyt aktietilbagekøbsprogram på 10 mia. kr., selvom kreditrating kun ligger to trin over Junk Bonds. Senest har Standard & Poors nedjusteret.

Fredagens Q1-regnskab fra Mærsk formåede ikke at løfte aktiekursen, selvom der blev udmeldt et nyt aktietilbagekøbsprogram på 10 mia. kr. Som bekendt er det normalt noget, analytikere og investorer belønner, og det har de sikkert også gjort denne gang. Men det underliggende regnskabsresultat skuffede, og regnskabstallene bekræfter endnu engang, at det bliver en meget lang rejse at øge lønsomhed og omsætning.

Ledelsens udmeldte årsforventning for 2019 til driftsoverskuddet (EBITDA) på 5 mia. dollar er inklusive effekt af den ændrede regnskabsstandard for IFRS 16 om leasing, hvor det tilsvarende realiserede driftsresultat i 2018 var nøjagtigt det samme. I Q1-regnskabet fastholder ledelsen den udmeldte årsforventning, og det er måske godt nok set i forhold til svage containerfragtrater og udsigten til en eskalerende handelskrig mellem USA og Kina.

FORTSAT OPTIMISME

Analytikerne er dog fortsat optimistiske om udviklingen i Mærsks driftsoverskud de kommende år: I år forventer de et EBITDA på 5,4 mia. dollar, og næste år 5,8 mia. dollar. Til gengæld forventes bundlinjen efter finansielle omkostninger at blive forbedret endnu mere, blandt andet i kølvandet på nedbringelse af den rentebærende gæld.

I år ses en bundlinje efter skat på 0,6 mia. dollar og næ-ste år 1,3 mia. dollar. Analytikerne ryster dog på hånden, da de kan se, at udsigterne ikke forbedres nævneværdigt. De har siden oktober sidste år på ret dramatisk vis nedjusteret deres EPS-overskudsestimater for både i år og næste år. Tilbage i oktober 2018 var analytikernes konsensusforventning et EPS-overskud i 2020 på 152 dollar per aktie. Siden da er analytikerforventningen nedjusteret til 65 dollar per aktie, og det ser ikke ud til, at glidebanen er slut.

Udmeldingen om nye store aktietilbagekøb kommer i kølvandet på, at Mærsk de seneste år har nedbragt den netto rentebærende gæld og holdt igen med nyinvesteringer. Ifølge Q1-præsentationen er den rentebærende gæld i det seneste kvartal nedbragt fra 15 mia. dollar til 12,6 mia. dollar. Den brutto rentebærende gæld på over 17 mia. kr. svarer til over 100 mia. kr. Likviderne udgør aktuelt 5 mia. dollar, men med aktietilbagekøbene nedbringes likviderne med halvanden milliard dollar. Bundlinjen er dog, at Mærsk fortsat har en meget stor nettorentebærende gæld, hvor det også har været en målsætning at reducere gælden.

VAKLENDE KREDITRATING

I Q1-regnskabet fremhæver CEO Søren Schou da også den reducerede rentebærende gæld, som er hjulpet på vej med salg af aktieposten i total S.A. for 2,6 mia. dollar.

Fredagens Q1-regnskab fra Mærsk formåede ikke at løfte aktiekursen, selvom der blev udmeldt et nyt aktietilbagekøbsprogram på 10 mia. kr. Som bekendt er det normalt noget, analytikere og investorer belønner, og det har de sikkert også gjort denne gang. Men det underliggende regnskabsresultat skuffede, og regnskabstallene bekræfter endnu engang, at det bliver en meget lang rejse at øge lønsomhed og omsætning.

Ledelsens udmeldte årsforventning for 2019 til driftsoverskuddet (EBITDA) på 5 mia. dollar er inklusive effekt af den ændrede regnskabsstandard for IFRS 16 om leasing, hvor det tilsvarende realiserede driftsresultat i 2018 var nøjagtigt det samme. I Q1-regnskabet fastholder ledelsen den udmeldte årsforventning, og det er måske godt nok set i forhold til svage containerfragtrater og udsigten til en eskalerende handelskrig mellem USA og Kina.

FORTSAT OPTIMISME
Analytikerne er dog fortsat optimistiske om udviklingen i Mærsks driftsoverskud de kommende år: I år forventer de et EBITDA på 5,4 mia. dollar, og næste år 5,8 mia. dollar. Til gengæld forventes bundlinjen efter finansielle omkostninger at blive forbedret endnu mere, blandt andet i kølvandet på nedbringelse af den rentebærende gæld.

I år ses en bundlinje efter skat på 0,6 mia. dollar og næ-ste år 1,3 mia. dollar. Analytikerne ryster dog på hånden, da de kan se, at udsigterne ikke forbedres nævneværdigt. De har siden oktober sidste år på ret dramatisk vis nedjusteret deres EPS-overskudsestimater for både i år og næste år. Tilbage i oktober 2018 var analytikernes konsensusforventning et EPS-overskud i 2020 på 152 dollar per aktie. Siden da er analytikerforventningen nedjusteret til 65 dollar per aktie, og det ser ikke ud til, at glidebanen er slut.

Udmeldingen om nye store aktietilbagekøb kommer i kølvandet på, at Mærsk de seneste år har nedbragt den netto rentebærende gæld og holdt igen med nyinvesteringer. Ifølge Q1-præsentationen er den rentebærende gæld i det seneste kvartal nedbragt fra 15 mia. dollar til 12,6 mia. dollar. Den brutto rentebærende gæld på over 17 mia. kr. svarer til over 100 mia. kr. Likviderne udgør aktuelt 5 mia. dollar, men med aktietilbagekøbene nedbringes likviderne med halvanden milliard dollar. Bundlinjen er dog, at Mærsk fortsat har en meget stor nettorentebærende gæld, hvor det også har været en målsætning at reducere gælden.

VAKLENDE KREDITRATING
I Q1-regnskabet fremhæver CEO Søren Schou da også den reducerede rentebærende gæld, som er hjulpet på vej med salg af aktieposten i total S.A. for 2,6 mia. dollar. Mærsks ledelse lægger vægt på at have en investment grade rating hos kreditratingbureauerne, og denne målsætning er da også lige netop overholdt. Hos både Moodys og hos S&P Global Rating har Mærsk en BBB rating, hvilket er to trin over en junk bond-status. Standard & Poors har Mærsk på negativ watch.

Ratingbureauet skriver i en rapport fra 20. marts 2019, at ”Maersk has stated its commitment to maintaining an investment-grade rating. However, we understand the exact allocation between deleveraging and shareholder remuneration has not been determined and will be clarified in August 2019, at the latest, when the company reports its financial results for the second quarter of 2019.” S&P bliver uden tvivl skuffet over, at Mærsks ledelse nu udbetaler penge til aktionærerne frem for at nedbringe gælden yderligere.

Det andet ratingbureau, Moodys, har faktisk for nylig nedjusteret sin rating til BBB. I den seneste rapport oplyses det, at ”On 7 December 2018, we downgraded Maersk’s rating to Baa3 from Baa2 reflecting the company’s somewhat elevated leverage and the risks embedded in the cyclical container shipping industry including the potential trade war and the need to pass through increased fuel prices as a result of low sulphur fuel regulation (IMO 2020).” Mærsk er dog finansiel klædt bedre på end de fleste andre store konkurrenter, hvor CAM CGM har en B- rating og Hapaq-lloyd er BB-rating. Altså begge under definitionen på junk bonds.

s ledelse lægger vægt på at have en investment grade rating hos kreditratingbureauerne, og denne målsætning er da også lige netop overholdt. Hos både Moodys og hos S&P Global Rating har Mærsk en BBB rating, hvilket er to trin over en junk bond-status. Standard & Poors har Mærsk på negativ watch.

Ratingbureauet skriver i en rapport fra 20. marts 2019, at ”Maersk has stated its commitment to maintaining an investment-grade rating. However, we understand the exact allocation between deleveraging and shareholder remuneration has not been determined and will be clarified in August 2019, at the latest, when the company reports its financial results for the second quarter of 2019.” S&P bliver uden tvivl skuffet over, at Mærsks ledelse nu udbetaler penge til aktionærerne frem for at nedbringe gælden yderligere.

Det andet ratingbureau, Moodys, har faktisk for nylig nedjusteret sin rating til BBB. I den seneste rapport oplyses det, at ”On 7 December 2018, we downgraded Maersk’s rating to Baa3 from Baa2 reflecting the company’s somewhat elevated leverage and the risks embedded in the cyclical container shipping industry including the potential trade war and the need to pass through increased fuel prices as a result of low sulphur fuel regulation (IMO 2020).” Mærsk er dog finansiel klædt bedre på end de fleste andre store konkurrenter, hvor CAM CGM har en B- rating og Hapaq-lloyd er BB-rating. Altså begge under definitionen på junk bonds.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank