Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Q3-regnskab: Er Pandora blevet en afviklingsforretning?

Morten W. Langer

søndag 10. november 2019 kl. 15:53

Pandoras Q3-regnskab var ringere, end stort set alle analytikere havde forventet. Der kan nu for alvor stilles spørgsmålstegn ved, om smykkekoncernen er ved at blive en afviklingsforretning, hvor der blot skal omkostningsoptimeres og hentes størst mulige overskud, så længe det varer. Pandoras nye ledelse ser fremgang. Den forklarer, at omstillingen, The Commercial Reset, kortsigtet koster dyrt på toplinjen.

Op til Q3-regnskabet var der stor tiltro til, at Pandoras nye topchef Alexander Lacik havde fundet recepten på at genskabe væksten i smykkeselskabet, efter flere års vedvarende nedtur. Nemlig lancering af nye smykkekoncepter og markant mere power på markedsføringskampagner. Efter Q2 var der en vis optimisme omkring effekten af øget markedsføring, efter relativ succes med denne strategi i England og Italien.

Men regnskabet for Q3 afslører, at det nok mest var en engangsfornøjelse: Faktum er, at næsten alle markeder faldt dramatisk tilbage. Hertil kommer, at to af smykkekoncernens helt centrale markeder, nemlig Kina og USA, er røget ud i seriøse problemer. I Kina dykkede like-for-like-salget (salget i et gennemsnitligt salgssted) med hele 16 procent i årets tredje kvartal, mod minus 4 procent i Q2.

TILBAGEGANG PÅ ALLE MARKEDER

Tallene fra Q3 taler sit tydelige sprog: Den organiske vækst var minus 14 procent, og like-for-like-salget dykkede 10 procent. Selvom de to testmarkeder UK og Italien i Q2 viste positive signaler på bagkant af øgede marketingomkostninger, faldt begge markeder igen sammen i Q3: I UK var den organiske vækst minus 13 procent, og i Italien var den minus 28 procent. USA, med en andel på 20 procent af koncernens samlede omsætning, faldt 18 procent i organisk vækst, og Australien faldt 23 procent.

Som følge af udviklingen nedjusterede ledelsen sin forventning til årsresultatet. Den organiske vækst sættes ned til mellem minus 7 og minus 9 procent, mod tidligere minus 3 til minus 7 procent.

I investorpræsentationen efter regnskabet var ledelsen på trods af skuffende resultater alligevel relativt optimistisk omkring udviklingen i oktober, altså efter udgangen af 3. kvartal: ”We are seeing some early positive signs of the efforts and in particular, the change in traffic trajectory is a clear positive vote by consumers. This is manifesting itself in improved like-for-like performance. Since the brand relaunch, we are experiencing better like-for-likes. If we exclude China, the like-for-like comparison would have moved from -10 to -5 in October.”

Ledelsen forventer også, at det bliver et “bumpy ride” fremadrettet: “Q4, in particular Christmas trading, will remain a challenge to overcome. While uncertainty remains, we are at least starting off from an improved position versus prior years with better products, better marketing and we have a strong investment in media. So net net, I think this will be a bumpy ride for sure but taking hold of positive drivers remain our focus to turn this thing around.”

ENGANGSFORHOLD

Ledelsen fremhæver, at de svage Q3-resultater langt hen ad vejen skyldes engangsforhold: “Taking down inventory and thereby having lower sell-in than sell-out is a consequence that we are managing the business for the long run and in a somewhat ironic way, you can actually say it represents an upside to 2020 revenue once sell-in and sell-out converts again.”

Videre forklares den seneste nedjustering således: “Q3 financials were impacted by some of our deliberate actions to improve the fundamentals of this business. That is what we call the commercial reset.” Konkret splittes det svage Q3 resultat op på denne måde: “The promotional reduction impacted revenue by around -4% in the quarter, the change of the payment terms in Italy around -3% and then the decline of sell-in to wholesale around -2%. So in total, around 9-ish percentage points impact from the commercial reset in the quarter.”

Ledelsen har meget fokus på omkostninger, og det signalers, at det stærke cash flow fra driften også næste år vil udløse aktietilbagekøb og udbyttebetalinger til aktionærerne. Alexander Lacik afsluttede Q&A med at sige, at ”the deliberate actions of the commercial reset hurt our shortterm financial performance but it is unquestionably the right thing to do. We will exit 2019 in much better shape on key areas with less dependence on promotions, more balanced inventory levels and a more efficient product assortment.”

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Udløber snart
Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank