Artikelserie om fremtidens detailhandel: Discountkæden Rema 1000 fortsætter væksten uden at kigge sig tilbage. Med en plads i midten af feltet i Økonomisk Ugebrevs analyse over lønsomheden i Danmarks 25 største detailkæder fortsætter Rema 1000 den benhårde konkurrence på discountmarkedet. Og selv om eksperter mener, der er alt for mange butikker i Danmark, fastholder Rema 1000 ambitionerne om have åbnet op imod 25 nye butikker i år.
Engang var det typiske billede af en discountforretning halvåbne papkasser, der lå lidt hulter til bulter, som kunderne selv skulle rode i for at finde varerne. Sådan er det ikke længere. Discountbegrebet har flyttet sig meget over de senere år. Fra salg af et skrabet og lidt kedeligt vareudbud med blandt andet få ferskvarer til et mere dækkende vareudbud og flere ferske varer. I dag er det vanskeligt at se forskel på de mest moderne discountsupermarkeder og et traditionelt supermarked.
”Men Rema 1000 er stadig en discountkæde. Og vi er stolte over at være discountere,” siger Rema 1000´ topchef Henrik Burkal. Og med en omsætningsvækst på 12,3 pct. sidste år og vækst i nye butikker, der passerede et magisk tal på 300, er der kun en vej frem, nemlig fortsatte butiksåbninger.
”Vi har meldt ud, at antallet af nye butikker i år skal ende med et sted mellem 15 og 25. Og det holder vi fast ved”, siger Henrik Burkal. Rema 1000 kører efter franchise-modellen, hvor hver enkelt butik drives af en franchise-købmand. Og også de tjener gode penge. En typisk indtjening for en Rema 1000-købmand ligger på 1,5 til 2 millioner kr. årligt.
Økonomisk Ugebrevs gennemgang af regnskaberne for en stribe Rema 1000-franchistagere viser dog, at de i mange tilfælde tjener væsentligt mere. Op til 3-5 mio. kr. årligt i overskud. Og det er vel noget der virker stærkt motiverende for den enkelte ”selvstændige” købmand.
Netop franchisemodellen er også i Henrik Burkals optik den vigtigste faktor for kædens succes. Og denne drivkraft ses som endnu vigtigere end andre parametre i discountverdenen som pris, butikkens beliggenhed eller vareudbuddet.
”Den vigtigste parameter er helt klart vores selvstændige købmænd, som driver deres egen butik inden for konceptet. Vi kalder det ’Frihed sat i System’ det vil sige en fornuftig kombination af stordriftsfordele med fælles koncept, indkøb med videre og smådriftsfordele – altså købmandens nærhed i forhold til kunder, lokalopbakning og medarbejdere i det enkelte lokalområde”, siger Henrik Burkal.
Rema 1000’s discountforretninger har bevæget sig langt væk fra de halvåbne papkasser og en visuel oplevelse af at befinde sig i et lagerrum. Men Rema 1000 spiller også på andre tangenter, ligesom andre discountkæder, som altså ikke alene spiller på pris.
Økologi og bekæmpelse af madspild
I dag går Rema 1000 ligesom flere andre ind i kampen for at begrænse madspild. Fra nytår bliver tobak gemt væk fra de synlige hylder lige bag ekspedienten. Og økologien er flyttet ind i stor stil, i butikkerne.
”Vi mener, at vore kunder skal kunne købe og forbruge vores varer med en god smag i munden – både i direkte og overført betydning. Vi vil tage et ansvar i samfundet og være med til at bevæge tingene i den rigtige retning. Vi var sammen med ’Stop spild af Mad’ kampagnen med til at sætte madspild på dagsordenen. Vi har taget en del andre initiativer, og det vil vi forsætte med. Men udmeldinger om de initiativer kommer først, når vi sætter dem i søen”, siger Henrik Burkal.
Truslen fra internethandel på dagligvareområdet tager Rema 1000 alvorligt og prøver at tage konkurrencen op på sin egen måde. ”Den klassiske nethandel er baseret på en ny og anderledes infrastruktur med nye centrallagre og nye lastbiler – og det svækker butikkerne og den sociale interaktion. Vi har valgt den modsatte vej med vores deleøkonomiske nethandel Vigo, hvor kunderne køber ind for hinanden,” siger Henrik Burkal.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her