Til sommer kan MobilePay blive den helt store gamechanger for betalinger i dansk detailhandel. Det sker, når selskabet åbner for kontaktløs betaling, så kunderne også kan bruge deres mobiltelefon og betale kontaktløst med MobilePay. Økonomisk Ugebrev erfarer, at MobilePay vil tilbyde forretninger samme eller billigere pris end Dankort-løsningen, og det vil blive et alvorligt slag mod Visa og MasterCard. Dansk Erhverv glæder sig over, at der kommer øget konkurrence på betalinger.
For forbrugerne er det hele ret enkelt, når de betaler for deres varer. Enten holder man mobiltelefonen eller sit fysiske betalingskort tæt på en terminal, og så er betalingen klaret.
Bagved er det hele mere kompliceret, og der er mange, der skal have et lille beløb ud af hver eneste transaktion. Til sommer vil MobilePay tage kampen op med de store spillere i hele betalingskæden med sin kontaktsløse betaling med mobiltelefon, akkurat som det i dag kendes fra andre løsninger.
I dag skal man scanne en QR-kode i forretningen, hvis man vil betale med MobilePay. Det er langt mere besværligt og den væsentligste årsag til, at MobilePay aldrig er slået igennem som betaling i butikkerne.
”Det er nu næsten otte år siden, at EU vedtog betalingsdirektivet PSD2, der tillader en tredjepart at overføre penge mellem banker. Og nu ser vi det endelig blive rullet helt ud. Det har vi ventet på længe” siger Henrik Lundgaard Sedenmark, fagchef for betalinger i Dansk Erhverv.
Konto til konto
MobilePays løsning er en såkaldt konto-til-konto, hvor pengene går direkte fra afsenderens konto ind på modtagerens konto. Der er ikke noget kort tilknyttet.
Med et kort tilknyttet, er der tre parter, der skal dele den regning, som butikkerne betaler. Det er selve ejerne af kortet, fx VISA eller MasterCard, der er bankerne, som udsteder kortene, og det er indløseren, der sørger for at pengene bliver fordelt, f.eks. Nets.
”Med en konto til konto løsning er der grundlæggende kun to, der skal have betaling for hver transaktion – afsenderbanken og så en mellemmand til at flytte pengene fra den ene bank til den anden. Man skærer på den måde et helt led væk, og dermed reduceres omkostningerne” siger Sedenmark.
Sparer millioner
For butikkerne bliver prisen dog helt afgørende for, om de vil modtage MobilePay. Og her er der godt nyt. For ifølge Økonomisk Ugebrevs oplysninger vil MobilePay tilbyde en pris, der matcher den pris, det koster butikkerne at tage imod et Dankort. Og billigere kan det på nuværende tidspunkt næppe blive for butikkerne.
Dankort er reguleret ved lov og er dermed meget billigere for butikkerne end Visa og MasterCard. En gennemsnitlig Dankort-transaktion i fysisk handel koster ca. 0,2 pct., og spænder reelt fra under 0,17 pct. til maksimalt 0,5 pct., modsat de internationale kort, hvor prisen starter på 0,2 pct. som er interbankgebyrerne fastsat af de internationale kortselskaber. Dertil kommer det gebyr, som kortselskaberne skal have, og oven i det kommer det gebyr, som indløserne skal have. Dermed starter de fleste listepriser på 0,5 pct. Der er således store millionbeløb at spare for butikkerne ved at tage imod Dankort.
”Hvis MobilePays konto-til-konto løsning ikke koster butikkerne mere, end de betaler for Dankort, så har de virkelig gode kort på hånden. I forvejen kender de fleste danskere jo MobilePay, har den installeret, bruger den og nærer i øvrigt stor tillid til produktet” siger Henrik Lundgaard Sedenmark.
Udfordringen er, at ikke alle i dag betaler kontaktløst med telefonen. Den seneste opgørelse fra Danmarks Nationalbank viste, at lidt over 20 pct. af betalingerne i dag sker med en mobiltelefon. Udviklingen går dog klart og hurtigt imod større anvendelse af mobiltelefonen til betalinger. Ni ud af ti betalinger sker digitalt med enten telefon eller et fysisk kort, mens den resterende del sker med kontanter. Og næsten alle betalinger med kort sker ifølge Nationalbanken i dag kontaktløst.
”Forretningerne har en stor interesse i, at kunderne aktivt vælger at betale med den billigste løsning. Det er en stor fordel for forretningerne og dermed også i sidste ende en stor fordel for kunderne. Men skal det lykkes i stor stil, kan forretningerne være nødt til at informere kunderne om, hvad deres bevidste valg koster, når de står i betalingssituationen” siger Sedenmark.
Henrik Denta