Alm. Brand skal integrere Codan i Danmark, og Tryg skal sammenlægges med Codans norske og svenske forretning. Samtidig er der tegn på, at ’nogen’ udnytter situationen ved at skærpe priskonkurrencen
Efter en mangeårig guldperiode med meget høj lønsomhed for de store skadesforsikringsselskaber, synes der nu at være mere urolige tider forude. 2022 bliver en parentes, hvor der sker store omvæltninger på markedet.
Som bekendt er Alm. Brand ved at overtage Codans danske forretning. Men det trækker ud med den endelige godkendelse fra konkurrencemyndighedernes side, og det giver en slags vakuum hos Alm. Brand, der endnu ikke har adgang til maskinrummet hos Codan.
Samtidig synes der at være aktører på forsikringsmarkedet, som udnytter situationen, hvor der anvendes mange ledelsesressourcer til at forberede de kommende megafusioner. I hvert fald erkendte Alm. Brands CEO Rasmus Werner Nielsen, at det er gået ud over væksten i den sidste del af 2021, at der har været skærpet priskonkurrence, især på privatmarkedet.
”Udviklingen på privatmarkedet har været svagere, end vi forventede for et halvt år siden. Konkurrencen om de private kunder er blevet skærpet yderligere. Vi kunne godt få højere vækst, hvis vi satte priserne ned. Så det handler om at finde den rigtige balance mellem pris og vækst. Måske har vi været lidt for konservative, og det har kostet noget på væksten,” sagde Rasmus Werner Nielsen på investormødet efter årsregnskabet.
Umiddelbart kunne det lyde som om, at Alm. Brand nu også overvejer at træde lidt på speederen. Men selskabets ledelse har for tiden travlt med at forberede sammenlægningen med den danske del af Codan. Selvom det trækker ud med konkurrencemyndighedernes endelige godkendelse, er ledelsen i fuld gang med at planlægge den kommende integration af de to virksomheder, herunder med fokus på organisation og it-systemer.
Økonomisk Ugebrev har tidligere beskrevet, at konkurrencemyndighederne har haft såkaldte ’betænkeligheder’ ved fusionen, og der kommer efter alt at dømme nogle krav om at frasælge dele af nogle erhvervssegmenter, hvor den samlede markedsandel bliver for dominerende.
På investormødet spurgte analytikerne også ind til, hvor længe det vurderes at trække ud med myndighedernes endelige godkendelse, og hvad der sker. ”Der er ikke noget overraskende for os i de ekstra undersøgelser, og vi forventer en godkendelse dette forår,” sagde Rasmus Werner Nielsen.
Analytikerne spurgte også om, hvornår Codans forretning konsolideres ind i koncernregnskabet, og om der fortsat ventes synergier på 90 mio. kr. i år – trods forsinkelsen. Ledelsen oplyste, at forventningerne til årets synergibesparelse er intakte, og at der er tale om besparelser i form af lavthængende frugter, bl.a. stabsfunktioner.
Ifølge analytikernes estimater ventes et stigende overskud før skat til 1,1 mia. kr. i år, mod 0,8 mia. kr. sidste år. – som øges til 1,4 mia. kr. næste år. Først fra 2023 slår Codan-opkøbet fuldt igennem på toplinjen. Her forventer analytikerne en omsætning på 11,4 mia. kr., mod 11 mia. kr. i Topdanmark.
Til gengæld ser analytikerne en længere rejse, før Alm. Brand når op på Topdanmarks lønsomhed. At forventningerne aktuelt er moderate til lønsomheden, fremgår af, at Alm. Brand-aktien handles til 16 gange det forventede overskud i 2023 med en multipel på 22 for de to store konkurrenter.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her