Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport om konkurrencen på skadesforsikringsmarkedet giver sandsynligvis kun anledning til en lille løftet pegefinger fra Finanstilsynet, som nu har sendt breve til forsikringsselskaberne. Budskabet er, at de skal imødegå urimelig prissætning, og at Finanstilsynet vil følge området nøje. Man kan næsten høre, hvordan forsikringsselskaberne nu ånder lettet op: Ingen politiske indgreb eller andet hårdhændet tiltag. Finanstilsynet har absolut ingen historik for at tage proaktive skridt til glæde for forbrugerne, medmindre det gælder konkret svindel og humbug, skriver finansanalytiker Per Grønborg i denne kommentar.
Konkurrencestyrelsens (KFST) rapport om skadesforsikringsmarkedet for private kunder har fået mange vurderinger: Alt fra min skarpe kritik af det analytiske arbejde – til en alvorlig løftet pegefinger fra tidligere direktør i Forsikring og Pension Per Bremer Rasmussen.
Den første maj udsendte Finanstilsynet en pressemeddelelse, hvor det oplyses, at Finanstilsynet vil sætte ekstra fokus på forsikringsselskabernes prissætning, og at Finanstilsynet vil følge op overfor forsikringsselskaberne.
Konkret udtaler Finanstilsynet: ”Undersøgelsen har afdækket en risiko for, at nogle forsikringsselskabers prissætning kan være urimelig. Det følger vi op på overfor selskaberne.” Men kommer der så reelt til at ske noget: Jeg har kigget på historikken, når Finanstilsynet påtager sig forbrugerpolitisk ansvar.
Den seneste større sag har været Mifid2 reglerne, der pr. 1.1.2017 introducerede et delvist provisionsforbud på investeringsområdet. Knasten bestod i, at bankerne skulle levere kvalitetsforbedrende services til deres kunder for at være berettiget til at modtage og beholde formidlingsprovision.
Finanstilsynet leverede en rapport inden ikrafttræden, der blev fulgt op af en orientering umiddelbart efter, at regler var trådt i kraft, og endelig en temaundersøgelse i 2019. Bankerne var utilfredse med temaundersøgelsen, hvor Finanstilsynet gav klare retningslinjer for, hvad der kunne medregnes som kvalitetsforbedrende services og mere vigtigt: hvad der ikke kan.
Men hvad blev resultatet? Vi har ikke hørt fra Finanstilsynet siden. Klagesager til det finansielle ankenævn har ikke kunnet afgøres, da man har henvist til, at det er en tilsynssag, og Finanstilsynet har ikke ønsket at gå ind i specifikke sager. Forbrugerne har været sat effekt skakmat.
Hjalp ikke meget på armlægningen
Bankerne vandt tilsyneladende den armlægning, og bankerne indkasserer fortsat formidlingsprovision uden at levere reelle kvalitetsforbedrende services, der står i rimelig målestok til provisionens størrelse.
I 2016 konstaterede den daværende direktør for Finanstilsynet, Jesper Berg, at Finanstilsynet havde brugt for lidt krudt på forbrugerne, og en ny strategi ville ændre dette.
En ny strategi blev lanceret, og Jesper Berg udtalte: ”Vi har været på en vigtig erkendelsesrejse, hvor vi har forsøgt at finde ud af, hvorfor pokker vi som tilsyn egentlig skal eksistere i en verden, hvor vi hylder frie markeder. Vi er nået til den erkendelse, at vi er til for, at forbrugere og små virksomheder skal have en jordisk chance for at begå sig i det finansielle system. Et af de elementer, vi skal kaste os efter, er forbrugersiden, fordi tilliden her er helt afgørende for, at det finansielle system kan udvikles og bidrage mest muligt til velstanden og den fortsatte udvikling af Danmark”.
Så langt så godt – men det hjalp ikke meget på armlægningen med bankerne om formidlingsprovisionen. Det hjalp heller ikke meget, da Forbrugerombudsmanden sagsøgte Tryg for at hæve priserne ud over indeks uden at advisere kunderne.
Finanstilsynet havde tilsyneladende nikket til Trygs opfattelse af, at prisstigninger under fem pct. ikke længere krævede adviseringer – vel at mærke i et lukket forum – efterfølgende tabte Tryg sagen i Sø- og Handelsretten, men har anket sagen til Højesteret. Måske en direkte konsekvens var den opdaterede samarbejdsaftale fra d. 1. oktober 2024, hvor forbrugerombudsmanden får adgang til disse lukkede fora.
Per Grønborg
Per Grønborg ejer aktier i Alm Brand, Tryg og Sampo.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.