Af Carsten Steno
Materialepriser og transportomkostninger stiger dramatisk i denne tid, og det rammer virksomhederne hårdt.
Et eksempel er Hoyer Group i Hadsten, global leverandør af elektromotorer til forskellige produktionsvirksomheder og marinevirksomheder. Hoyer Group, der siden 2017 har været ejet af den meget hemmelighedsfulde danske kapitalfond Solix, har i 2021 øget omsætningen med 75 mio. kr. til 526 mio. kr. Men trods stor ordreindgang er driftsresultatet faldet fra 28 mio. kr. til 3 mio. i det seneste regnskabsår 2021..
Forklaringen er ifølge årsregnskabet ene og alene stærkt forhøjede materiale og transportudgifter, som Hoyer ikke har kunnet nå at få dækket ind via prisstigninger. De kommer så i 2022, hvor Hadsten-virksomheden fortsat har en stor ordreindgang. Dermed skulle indtjeningen også komme op på et noget højere niveau
Solix har en ambition om at accelerere Hoyers vækst, ved at investere i nye salgsinitiativer og øget produktudvikling, samt at styrke Hoyers værdiskabende serviceydelser, for at cementere selskabets position som en førende leverandør.
Solix købte familievirksomheden Hoyer i 2017 for ca. 175 mio. kr. I 2021 regnskabet er egenkapitalen opgjort til 349 mio. kr. Solix har altså evnet at fordoble virksomhedens værdi siden købet og hvis selskabet ellers overvinder de angiveligt midlertidige vanskeligheder med prisstigninger burde det være muligt for Solix at præstere en god exit, selvom tiderne p.t. er noget usikre.
