Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Strategianalyse: Tomme kalorier fra Mærsk

Lars Abild

onsdag 20. juni 2018 kl. 9:15

Det er vanskeligt at se, at der sker en afgørende ændringer i koncernens strategiske retning, skriver Økonomisk Ugebrevs journalist Lars Abild, som har en baggrund inden for logistik, i denne kommentar.

Med afsæt i materiale fra Mærsk og IBM skrev finans.dk i oktober 2017: ”I dag skaber containerforsendelser tommetykke papirstakke, som skal gennemtjekkes og skrives under af dusinvis af forskellige hænder. På en containerfragt fra Kenya til Holland koster papirarbejdet omkring 15 procent af en fragt, eller 1900 kroner, viser IBM’s beregninger fra et pilotprojekt. (…)

Det vil Mærsk og IBM reducere ved at digitalisere.” Herfra kan man så begynde at gange op med antallet af containere, Mærsk transporterer, og så er der enorme besparelser i vente. Finans.dk fik det til at være en ”besparelse på op imod 20 mia. kroner årligt for de involverede parter.” Men det er næppe løsningen på A.P. Møllers udfordring med at skabe bedre lønsomhed og håndtere de strategiske udfordringer.

For det første kan man sige, at hvis det var så let, hvorfor er det så ikke sket for længe siden? Det er en forsvindende lille del af forretningen, der antageligt udløser så meget papirarbejde, som når det gælder et afrikansk land. Det er over Stillehavet og Atlanten, de store containerskibe sejler.

For det andet bliver der hele tiden talt om at ”digitalisere”. Derved kan spares masser af penge. De højtflyvende tanker om digitalisering blev forstærket, da bestyrelsesformand Jim Snabe i foråret 2017 satte sig i stolen. Med en succesfuld periode i SAP bag sig lå, ligger det umiddelbart snublende nært. Men Mærsk er i forvejen digitaliseret på kryds og tværs. Ellers kan man ikke sejle med hundrede tusinder af containere. Man er tvunget til at vide, hvornår containere skal afhentes, hvornår de må leveres på havnen, og hvor på båden, de skal lastes.

Mærsk er fremragende til at sejle hurtigere end andre rederier, hvilket betyder et stort forbrug af brændstof. Det sker i en tid, hvor oliepriserne stiger, og det koster. For mange virksomheder er det ikke komplet ligegyldigt, hvornår deres varer ankommer, men det er af stor vigtighed, at man kan stole på præcist, hvornår de kommer. Derfor kan mange andre rederier konkurrere med Mærsk. At det er vigtigt for Mærsk hele tiden at vide, hvor en container er – hvad man ved – har også stor økonomisk effekt på de store havne, Mærsk ejer. Hvis ikke der er et logistisk godt og fornuftigt flow, koster det øjeblikkeligt.

Mærsk taler for tiden meget om, at man vil levere dør til dør, og ikke bare fra havn til havn. Det har man gjort i adskillige år, og man gør det allerede for mange industrikunder.

Nu er fokus den hastigt voksende internethandel. Der vil Mærsk være stor. I speditionsbranchen spørger man sig selv, hvorfor Mærsk så ikke kommer i gang med at købe speditionsvirksomheder, så rederiet kan afprøve, om det er en vej at gå. Dertil kommer, at Mærsk er oppe imod virksomheder som DHL og UPS, der mestrer dør til dør-kunsten til fingerspidserne. Og netop DHL bliver fortsat større ved at købe speditionsvirksomheder med et tilstrækkeligt kundekartotek.

På containermarkedet er der en voldsom overkapacitet, hvilket presser fragtraterne nedad. Der er i al fald på overfladen en stor frygt for, at Amazon vil starte et rederi. Men umiddelbart er der ikke noget, der logisk tilsiger, at den gigantiske netvirksomhed skulle bruge milliarder på skibe, når man kan shoppe rundt blandt rederier, der økonomisk gisper.

Topchef i A.P Møller Mærsk, Søren Skou, sagde i juni til Børsen, at fragtraterne skal op, underforstået, og at sker det ikke, kan endnu en nedjustering være på vej. Han været ansat i Mærsk siden 1983. Ifølge hans CV har han haft forskellige poster på Esplanaden og været udstationeret i New York og Beijing.

Med en så lang tid i branchen, og nu i toppen af rederiet, der fremadrettet skal være det bærende ben i gruppen, må han om nogen have set, at strategien om, at Mærsk fortsat skulle købe flere og større skibe, ikke lykkedes. Det er meget nemt at konstatere, når man ser i bakspejlet, men det er virkeligheden.

For år tilbage sagde man i shippingbranchen, at ansatte i Mærsk havde den syv-takkede stjerne tatoveret i panden. Mærsk var ikke et rederi, det var simpelthen rederiet. Det ser anderledes ud i dag. Som noget nyt er pensionskasser med aktier i virksomheden for alvor begyndt at kritisere Mærsk. En af dem er ATP, der på seneste generalforsamling gav udtryk for utilfredshed med de seneste tre års tal. Danmarks største virksomhed er altså kommet i en situation, hvor det er tilladt at slå på dem i fuld offentlighed.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank