Pensionssurvey 2020: I Økonomisk Ugebrevs årlige survey med rating af udbyderne af pension vinder Nordea opgøret om at være den bedste pensionsbank. Nordea rykker dermed stærkt frem fra sidste års bundplacering. Sidste års nummer ét, Sydbank, bliver overhalet indenom af både Danske Bank og Arbejdernes landsbank.
Generelt er danskerne det seneste år blevet meget gladere for deres bank ved håndtering af deres pensionsopsparing. Forklaringen ligger lige for: Da Økonomisk Ugebrev gennemførte dette survey sidste år i januar, var den dramatiske aktienedtur i december 2018 stadig i rygmarven, og de fleste havde set deres pensionsopsparing blive udhulet af aktiekursfaldene. I år har der som bekendt været store kursstigninger på aktiemarkederne, og det har i den grad fået humøret tilbage hele vejen rundt.
Nogle banker er dog gået mere frem end andre: Nordea er årets højdespringer, med et hop frem fra sidste års placering som bundskraber til dette års førsteplads i den samlede score. I surveyet har vi stillet to spørgsmål med vurderinger af de enkelte selskaber, nemlig dels om en vurdering af pensionsudbyderens evne til at levere god rådgivning, service og information til kunderne, og dels deres evne til at levere gode investeringsafkast i forhold til omkostningerne.
På målepunktet, der handler om investeringsafkast, kommer Nordea ud af dette års survey som en suveræn vinder. Danske Bank er næstbedst, og Sydbank er tredjebedst på dette målepunkt. Omkring rådgivning kommer Danske Bank ud med den bedste score, efterfulgt af Arbejdernes landsbank og Sydbank. Samlet set vinder Nordea dog på grund af den overbevisende score på afkast, idet de to målepunkter vægter lige meget i den samlede score. I bunden af dette års samlede rangliste ligger, ligesom sidste år, Spar Nord Bank. SEB ligger næstsidst, og Ringkjøbing Landbobank ligger tredjesidst. Saxo Bank og Nykredit bank hænger også fast i den nederste del af ranglisten. For Spar Nord Bank er det særligt målepunktet omkring investeringsafkast, der trækker ned.
Bag vurderingerne af de enkelte banker er som minimum 27 konkrete svar, med færrest svar for SEB, mens resultaterne for Nordea er baseret på 94 svar og for Danske bank med 166 svar.
I de verbale kommentarer til spørgsmålene lyder det blandt andet, at: ”Jeg bliver mødt med en forventning om, at jeg blindt vil følge bankens råd, hvilket jo ville være en katastrofe.” ”Nordea Private Banking yder en førsteklasses betjening, blot synes jeg de er lidt dyre i diverse omkostninger.” ” AL Bank: Usandsynlig hjælpsomme, flinke og smidige. DB og JB: Stivnakker, højrøvede medarbejdere, der betragter kunden, som et nødvendigt onde. Usmidige og nedladende, især DB.” ”Ekstremt god rådgivning i Sydbank,” og ”Danske Bank har været meget dyr og har ikke rådgivet korrekt – derfor er jeg flyttet til andet selskab.”
Generelt afspejler kommentarerne en høj grad af tilfredshed, men alligevel scorer de fleste banker kun lige over en middelkarakter (3,00) på fempunktsskalaen, fra meget tilfreds til meget utilfreds, med en neutral vurdering på 3,00.