Tema om BørsmæglerRating for obligationsmæglere: Forude venter masser af arbejde med at håndtere både den omsiggribende regulering og digitalisering af obligationsmarkedet. Men her og nu glæder afdelingsdirektør Bjarke Nissen Friedrichsen sig over førstepladsen i Økonomisk Ugebrevs BørsmæglerRating, som viser, at en langsigtet strategisk satsning har båret frugt, fortæller han i dette interview.
ØU: For ikke så mange år siden var Sydbank typisk en af de dårligst ratede mæglere. Har I haft en ambition om, at jeres obligationsafdeling skulle være mere end en pligt-aktivitet for en mellemstor bank?
BNF: ”Traditionelt har obligationsdelen fyldt meget i Sydbank. Men vores fornemmelse er, at vi i de seneste år også er vokset relativt til de andre. Den har egentlig også altid haft fokus fra direktionen. Over årene har vi arbejdet på en række projekter, men fællesnævneren er kontinuitet over for kunderne. Dette ud fra den filosofi, at det ikke nytter noget at stille vildt gode priser mandag og tirsdag, for så at stille dårlige priser onsdag, torsdag og fredag. På samme måde nytter det ikke noget at levere god sparring og målrettede analyser 40 pct. af tiden, og så at levere noget makværk resten af tiden. Vi forsøger at finde et højt niveau, og så minimere udsvingene omkring det. Dermed ved kunderne på daglig basis, hvor de har os. Det betyder også, at vi løbende skal tale med kunderne om, hvad de kan forvente af os, for der er også områder, vi ikke er store på. Det sidste, vi vil, er at skuffe kunderne.”
”Men stadig er vi underlagt samme udfordringer som alle andre. Det reguleringspres, der vælter ned over branchen, er der fortsat. Vi er også i gang med at optimere vores lagersammensætning, fordi reguleringen kræver, at vi tager det alvorligt.”
Det er velkendt, at bankerne står foran nedskæringer. Kommer det også til at ramme jeres obligationsafdeling?
”Vi har allerede været igennem øvelsen og skåret ned i afdelingen. Sammenlagt har tre mand forladt afdelingen, og to nye kommet til. Vi har så været så dygtige og heldige, at vi har kunnet erstatte dem, som forlader os, med andre erfarne kræfter. Erfaring er virkelig vigtigt, specielt i 2019, hvor der har været mange muligheder for at slå sig i markedet. Erfaringen på risikosiden og på kundesiden er også med til at bevare kontinuiteten over for kunderne. De mærker ikke, at der har været et medarbejderskifte, i hvert fald kun til det gode.”
Hvorfor har man særligt kunnet slå sig på markedet i 2019?
”2019 var et stort konverteringsår med store og hurtige skift i renten over året. Det har betydet store udsving i obligationskurserne og dermed store udsving i værdien af lagerbeholdningen. Vi har været dygtige til at undgå de værste slag.”
Det er på realkreditobligationer, at I får særligt gode bedømmelser. Hvordan er jeres ambitioner i henseende til statsobligationer?
”Det er lidt af en akilleshæl. Vi har skiftet it-systemer udelukkende på statsobligationer, og der er vi løbet ind i nogle systemudbydere, der ikke har leveret det, de har lovet. Det har været en stor udfordring i 2019, og derfor har vi ikke stillet priser i statsobligationer. Vi har løbende haft en dialog med Nationalbanken om de udfordringer, vi har haft, og de har advaret andre mod at vælge de samme systemer. Vi er i gang med at se på andre systemer, men det er en lang og træls proces. Vi håber at komme ind på banen igen, men det kommer helt an på, hvad vi finder af systemer, og hvordan business-casen ser ud.”
Men it-systemer, herunder kunstig intelligens, kan vel på langt sigt også være med til at spare nogle omkostninger væk?
”Den proces sker, mens vi taler sammen. Den digitale verden er kommet lidt senere til obligationsmarkedet end til aktie- og valutamarkederne. Men nu er den i fuld gang, og kunderne spørger i stigende grad elektronisk frem for at tage telefonen. Kigger vi længere frem, er jeg overbevist om, at tendensen forsætter og bliver endnu mere udpræget. Dermed mister vi også noget af den daglige kontakt, og vi har spurgt os selv, hvordan vi skulle forholde os til, at vi taler færre gange med en kunde i løbet af en dag. Vi forsøger at skrue op for den aktive kundepleje, så vi kommer ud og taler med kunderne om, hvordan det går, og deler obligationsafdelingens holdning til det danske realkreditmarked.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her