Børsnoterede Netcompany holdt forleden kapitalmarkedsdag, hvor ambitionerne for den tilkøbte bankdatacentral, SDC, blev gennemgået. Det skinnede meget igennem, at Netcompanys ledelse ser rigtig gode muligheder for at kapre nye kunder på det danske og det øvrige nordiske marked. Gennemgangen understøtter, at selskabets bankdata-forretning har store muligheder for at opnå mere stordrift end de to andre danske datacentraler, og at udgangspunktet er langt bedre på grund af dybere udviklingskompetencer, tværnordisk dækning, andre udviklingsplatforme og ambitioner om at udvikle fremtidens bank. Chefredaktør Morten W. Langer har set på budskaberne på kapitalmarkedsdagen.
Netcompanys ledelse virker meget optimistisk, når den snakker om perspektiverne i deres nye bankdataforretning, som er eneste tværnordiske finansielle aktør med tilpassede systemer til alle de nordiske lande. Der er tydeligvis store ambitioner om at vokse yderligere ved at tilbyde fleksibilitet og fremtidssikrede løsninger til konkurrencedygtige priser.
På baggrund af præsentationen på den seneste kapitalmarkedsdag virker det unægtelig som om, at Netcompanys Financial Services står stærkt, når det handler om at kapre flere kunder. Og det indikeres tydeligt, at der ses store muligheder også på det danske bankmarked.
”I Danmark er dette marked (for bankdata-centraler, red) meget låst. Det er typisk ejere, der driver bankcentralen. Men nu har vi en kommerciel aktør, der virkelig kan ændre markedets dynamik,” sagde den nye CEO for Netcompanys bankdata-del, Torben Finnemann.
”Det er meget vigtigt at understrege, at SDC i de senere år med succes har gennemført et niveauløft på hovedplatformen. Det er en tværnational kernebankplatform. Vi lancerede også en ny mobilbank, en netbank – en nordisk mobil netbank til Norden. Og vi har bygget en rådgiverplatform – jeg vil sige en markedsledende rådgiverplatform – også til Norden,” hed det.
Netcompany er altså den eneste full service-kernebankudbyder i Norden med fulde integrationer til sektoren i fire lande. ”Vi har fuld compliance med lovgivningen i fire lande. Så grundlæggende har vi et nordisk marked, som er åbent for Netcompany Banking Services. Og vi har fuld mulighed for at forfølge skalerbarhed på tværs af lande, ikke begrænset til ét land,” lød det.
Det blev oplyst, at næste naturlige skridt er at gøre kunderejsen fuldt automatiseret, helst AI-drevet. ”Vi kan gøre det hurtigere, mere effektivt, mere personligt og skabe en fantastisk bankoplevelse i dette. Det kan virke som et ambitiøst mål. De kompetencer, SDC bringer ind med sektorindsigt og sektorkendskab – kombineret med ny tech-indsigt, færdigheder og de AI-drevne værktøjer, er en stærk kombination, som gør os i stand til faktisk at skabe en fuldt automatiseret kunderejse.”
Bliver en nøglekapabilitet
Netcompany er også klar i sin markedsføring over for nye bankkunder: ”Når man beslutter at skifte fra én platform til en anden eller at fusionere, er det en dristig beslutning for enhver bankdirektør på grund af kompleksiteten. Vi har dokumenterede evner i dette. Vi kan gøre det. Og vi tror, vi kommer til at gøre det ganske ofte, når vi skal onboarde nye kunder, hvor dette også bliver en nøglekapabilitet.”
Der var også en slet skjult hentydning til de andre datacentralers noget forældende mainframes, som antageligt står foran en total udskiftning: ”Der er stadig mange manuelle opgaver, især i produktionslaget, når man har solgt et produkt og går i produktion. Der er stadig mange manuelle opgaver, som vi kan automatisere, også ved hjælp af AI. Og endelig, når vi går til bankerne, er det, I virkelig skal bemærke her, at vi har foretaget investeringen i at flytte fra mainframe til nyere teknologier. Det er den svære del.”
Det blev videre oplyst, at der i banksektoren fortsat er meget batch-behandling, idet man flytter data natten over. Vi vil levere mere realtidsdata, hvor det er muligt, så I kan gøre ting øjeblikkeligt, give den bedste rådgivning øjeblikkeligt, automatisere processerne omkring KYC og ML øjeblikkeligt. Så det er det, vi kommer til at arbejde intensivt med (…) det er nok ikke en overraskelse, at AI er det, vi kigger ind i.”
Da SDC blev etableret i 1963, var målet skalerbarhed og altså stordriftsfordele for basale operationer. Siden da har formålet forskudt sig meget mod kunderejsen som helhed. I 2004 gik SDC ind på det norske marked med de første kunder, fulgt af det svenske marked i 2007 og til sidst også Færøerne i 2010. I dag driver SDC 51 banker på tværs af Norden med størstedelen i Danmark og Norge.
Morten W. Langer
Læs også de øvrige artikler i denne uges tema om Bankfusionen AL Sydbank:
Grønborg: Den lovede EPS forøgelse i ny AL Sydbank synes overoptimistisk
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.







