Økonomisk Ugebrevs årlige survey om Etik & Moral i erhvervslivet viser, at private investorer nu ser neutralt på den finansielle sektors moral og etik, svarende til samme etik-score som i sidste års undersøgelse. Efter en årrække med negative vurderinger landede den samlede score på neutrale 3,0 sidste år, hvilket svarer til gennemsnitsscoren i år. Opdelt på sektorer og finansvirksomheder er der størst fremgang i etikscoren til Danske Bank, som dog fortsat bedømmes til at have den laveste etik blandt de større banker, skriver chefredaktør Morten W. Langer.
Det har været et langt sejt træk for Danske Bank at genskabe det nålestribede eksklusive image, som banken havde for tyve år siden. Den velkendte hvidvask-sag går helt tilbage til 2006, hvor banken købte finske Sampo Bank, der omfattede den problematiske estiske afdeling, hvor en væsentlig del af forretningen angiveligt var hvidvask.
Siden 2018 har bankens image været negativt påvirket af sagerne om hvidvask og senere om den problematiske gældsinddrivelse, og det har kunnet ses tydeligt i Økonomisk Ugebrevs årlige etik-målingerne af læsernes syn på forskellige brancher, herunder konkrete banker og erhvervsvirksomheder.
I årets survey med 286 svar vurderer 32 pct. af respondenterne, at topledelserne i den finansielle sektor har en ”meget høj” eller ”høj” moral og etik, mens 28 pct. mener, at de har en lav eller meget lav etik og moral. 41 pct. er altså neutrale – eller siger hverken mere eller mindre end andre.
Særligt er scores for topledelserne i de ”store banker” forbedret fra 2,68 til 2,89, hvor 3,0 er en middelkarakter. De mellemstore og mindre bankers ledelser får stort set samme score som sidste år på henholdsvis 3,2 og 3,5, altså over middel. Men altså en del højere end storbankerne og solidt over middel.
Finansanalytiker Per Grønborg siger til resultaterne: ”Bankkunderne har mest tillid til moralen i de mindste banker – small is beautiful forbliver mantraet.” Lokalbankerne har over en årrække tiltrukket mange private kunder fra de store banker, dels fordi de ofte giver en mere personlig rådgivning, og dels fordi de store banker er blevet stadig mere strategiske og selektive i ”valg” af kundesegmenter.
Visket tavlen ren
I dette års survey har vi et særspørgsmål, hvor vi spørger om, Danske Bank nu har visket tavlen ren efter de tidligere års skandaler. Til dette svarer 34 pct., at de er enige eller meget enige. Mens andre 36 pct. siger, at de er uenige eller meget uenige. Med andre ord ser det ud til, at Danske Bank stadig har et stykke vej, før kunderne igen opfatter banken som ”ren”, baseret på 264 survey-svar.
I respondenternes kommentarer til dette spørgsmål hedder det bl.a., at ”Det gør de aldrig. De er flintrende ligeglad bare de tjener penge til dem selv. Jeg skammer mig på Danmarks vegne over disse ågerkarle. De er helt forfærdelig slemme.” ”Nordea har også været involveret i lignende sager, men det hører man ikke så meget om.” ”Der indberettes så mange sager hvert år, som der ikke bliver behandlet, og det koster private banker en formue til ingen nytte.
Videre hedder det: ”Der går sjældent lang tid før nye historier kommer frem.” ” Den nuværende ledelse gør et rigtigt godt indtryk – i offentligheden såvel som over for kunderne.”, ”et overskud på 23 milliarder – taler for mig sit eget sprog” I så stor en grad, at det er blevet bøvlet at være kunde…”, ”Ja, jeg havde ikke troet Egeris kunne ordne det så hurtigt som han er lykkedes med. Men der kan stadig komme skeletter ud af skabet, så mit svar er mere præcis mellem ’neutral’ til ’ja, i høj grad” I de generelle kommentarer til årets survey hedder det blandt andet, at ”… de største banker Danske Bank og Nordea har slet ingen moral. Har direkte hjulpet med at understøtte de værste former for kriminalitet ved at hjælpe med at skjule de økonomiske transaktioner som ellers ville være lette at synliggøre. det trækker så hele branchen ned hvis man skal svare generelt.”
Videre lyder kommentarerne: ” I mine 73 år har jeg kun oplevet en enkelt ærlig medarbejder i den finansielle sektor.”, ”de er så lette at forudsige som FC Barcelona eller Real Madrid bliver spanske mestre”, ”det drejer sig mere om sikre stort udbytte til banken og score ekstra bonus end at finde gode billige tilbud til kunderne.”
Og videre: ”Enkelte eksempler trækker gennemsnittet ned, men der er også eksempler på høj etik”, ” De er svindlere, bedragere og snyder deres kunder for egen vindings skyld. Deres samfundsforståelse er ikke eksisterende. De taler ned til deres kunder. Lukketheden og uigennemsigtigheden er komplet.” ” Denne sektor er under al kritik – amoralsk i deres monopolske opførsel”, ”det handler i for høj grad om at umyndiggøre kunden, frem for at oplære kunden.”
Endelig er der en klar hentydning til den isolerede danske bankkrise, hvor der efterfølgende ikke kom mærkbare sanktioner mod nogen bankledelser:
”Efter 41 års beskæftigelse i den finansielle sektor blev det alene direktør W.B. Hansen fra Kronebanken, der for snart 40 år siden røg i kachotten. Alle andre direktører og bestyrelsesmedlemmer havde intet ansvar for deres utallige ugerninger. I Finans ”bankbeskyttelses” Tilsynet cirkulerede de ansatte frem og tilbage fra den finansielle sektor og fører et for offentligheden lukket tilsyn med deres tidligere og deres kommende kolleger:”
Rekordoverskud
Men der er også positive lyspunkter i dette års etiksurvey: Går man ned i resultaterne på selskabsniveau, er der en klar bedring af bedømmelsen af særligt Danske Bank, der tidligere år har været nede og skrabe bunden. Sidste år fik storbanken en klar bundscore på 2,51, og den er i år steget til 2,76, hvorved banken nu nærmer sig en neutral score på 3,0.
Af de andre banker komme derefter Jyske Bank med en score på 2,96 mod sidste års 2,83. Den Silkeborg-baserede bank rammer altså nu en bedømmelse næsten på neutrale tre hos Økonomisk Ugebrevs læsere, som typisk er velhavende mænd over 50 år med en betydelig indsigt i privatøkonomi og bankforhold.
Overraskende er etikscore for de øvrige større danske banker over en bred kam dykket i forhold til sidste års etik-rating: Kun Sydbank ligger stort set uændret med en score på 3,11 mod 3,13 sidste år, altså lige over en middelpræstation.
De øvrige større banker er alle rykket lidt tilbage i respondenternes bedømmelse: Nykredit er faldet tilbage til en score på 3,04 mod 3,16 sidste år og ligger nu som tredje-ringest blandt de større bankaktører. Også vigende bedømmelser har ramt negativt for Ringkjøbing Landbobank, Spar Nord og Sparekassen Sjælland-Fyn.
En mulig trigger for de mere negative bedømmelser kan være bankernes rekordoverskud, som især er baseret på udefrakommende forhold, nemlig stigende udlånsrenter i kølvandet på centralbankernes renteforhøjelser. Banksektoren har de seneste år været en forgyldt guldrandet sektor, som er blevet båret frem af kunstig medvind. Det kan være en af forklaringerne på faldet i årets etik & moralbedømmelse.
7 ud af ti vælger bank efter etik & god moral
I Økonomisk Ugebrevs årlige Etik Survey svarer 22 pct., at de ”i høj grad” vælger efter, om banken har god moral og etik, og andre 38 pct. vælger i ”nogen grad” derefter. 19 pct. svarer, at bankens moralske habitus ikke påvirker deres bankvalg, blot de får gode priser og god kundeservice. Flere svarer, at ”jeg kunne ikke drømme at vælge en bank med dårlig moral.” I modsat retning lyder en kommentar, at ”jeg er ligeglad med, hvad banken gør. Bare jeg har god service. Det har jeg her i Spanien. Men min bank i Danmark, Spar Nord, går for vidt, når jeg skal svare på, om jeg kender nogle politikere, og hvem de er, for at have en konto. Det er groft.” I næste udgave af Økonomisk Ugebrev Finans fortsætter vi gennemgangen af resultaterne i årets Etik Survey, blandt andet med fokus på bedømmelser af andre sektorer i den finansielle sektor, herunder realkredit, investeringsforeninger, pension, revisorer og advokater. Vi går også dybere i konkrete områder, hvor respondenterne ønsker mere fokus. I ØU Ledelse gennemgår vi resultaterne i Etik-Survey for de 50 største ikke-børsnoterede selskaber.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.