Alm. Brand leverede i Q4 lidt bedre end forventet på det forsikringstekniske resultat. Det skyldes bl.a. synergier ved sammenlægningen med Codan og solide præmieforhøjelser. For 2023 indikerede ledelsen, at synergigevinsterne godt kan blive større end forventet, og at der ryddes op i ulønsomme forretningsområder. Særligt mange store erhvervskunder fra Codan bliver i år præsenteret for store præmieforhøjelser.
Op til starten på sammenlægningen med Codan sidste år var der betydelig skepsis blandt analytikere og professionelle investorer om, hvorvidt Alm. Brands ledelse kunne levere de lovede fusionsgevinster.
Denne skepsis er lige så stille forduftet de seneste kvartaler, og analytikernes estimater for det forsikringstekniske resultat de kommende år afspejler nu en succesfuld integration samt fortsatte prisforhøjelser til at kompensere for højere omkostninger i skadesbehandlingen grundet inflation.
Fokus på synergier
Under det traditionelle investor call efter Q4-regnskabet kom der flere udmeldinger fra CEO Rasmus Werner Nielsen, som understøtter, at 2023 kan blive endnu bedre end udmeldt. Ledelsens forventning lyder på et forsikringsteknisk resultat på mellem 1,2 og 1,4 mia. kr. plus såkaldte run offs på 240 mio. kr., altså ca. 1,55 mia. kr. Ifølge ledelsen er forventningen baseret på færre vejr-relaterede skader, prisjusteringer i kølvandet på inflationen, højere genforsikringspræmier og synergigevinster.
Netop de forventede synergier i 2023 havde analytikerne meget fokus på: Der forventes synergigevinster i år på 240 mio. kr., men det er umiddelbart svært at se, at synergierne ikke bliver betydeligt større. Alene i Q4 sidste år blev der hentet varige synergier på 57 mio.kr. Og helårseffekten med fire kvartaler er 228 mio. kr.
Det svarer således næsten til hele årsmålet, der altså burde kunne realiseres uden yderligere synergieffekter i hele 2023. En analytiker undrede sig over dette, og svaret herpå fra CFO Andreas Ruben Madsen var ikke særligt overbevisende og kunne let tolkes på den måde, at Alm. Brands ledelse med den udmeldte målsætning går med livrem og seler.
”You’re right to assume that the effects we see in Q4, we are expecting to see next year also. So I’d say we are comfortable and in line with our overall target, which remains unchanged for now, but we are comfortable and in good traction,” svarende CFO’en.
Et andet vigtigt forhold omkring lønsomheden i det nye Alm. Brand er særlige udfordringer i Codan. Det gamle Alm. Brand leverede i kvartalet en combined ratio på 79,4. Samlet set et ekstremt stærkt resultat på linje md de bedste.
Mindre eksponering mod havvind
For forsikringsforretningen i Codan er billedet meget anderledes: Combined ratio endte i kvartalet på 92, og for Codans erhvervsforretning var tallet 99, hvilket er ensbetydende med, at forsikringsforretning for erhvervskunder kun lige løb rundt. Nulresultatet forklares med mange storskader, som i Codan udgjorde hele 22 pct. af præmieindtægterne.
Rasmus Werner Nielsen sagde på investor call’et, at der have været ”for mange store skader i Codan”, men at det også afspejler den mere volatile natur i Codans erhvervsforretning, med mange store virksomhedskunder. ”Men denne udvikling er ikke holdbar,” sagde han og oplyste, at der i år vil ske justeringen i denne forretning, bl.a. i henseende til offshore energi og USA.
”In addition to further premium increases in the first half of 2023, we plan to execute on several initiatives to improve profitability, including a reduction of offshore construction to 20% of the total premium income within industry against around 30% in 2022. We will also improve control and management of assembly and setup risks and reduce exposure to the U.S. to lower our exposure to natural disasters.”
Ledelsen oplyste også, at den arbejder på at nedbringe den samlede risiko, bl.a. ved at øge priserne for erhverv med fokus på de største risici. Det har også givet nogle kundetab: “Most of our customers actually renew and the customers that do not renew are in a general sense the ones we don’t want to renew. So we still feel we have a quite hard market especially in the segments where most of the price increases are needed,” sagde Andreas Ruben Madsen.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.