Efter årets kvartalsregnskaber har topcheferne for flere af de store forsikringsselskaber bekendtgjort, at de var parate til at vælte højere erstatningsomkostninger videre over på kunderne. Og det er faktisk det, der sker nu: Forsikringspræmierne tordner op. Men hvad betyder det for konkurrencesituationen? Hvordan positionerer selskaberne sig i forhold til den nye markedssituation?
Finanstilsynets netop offentliggjorte markedsstatus for skadesforsikringsselskaberne viser, at den danske forsikringsbranche fortsat er præget af overnormal lønsomhed med en forrentning af egenkapitalen på 22 pct. Også i en international sammenligning er det ekstremt højt.
Efter en årrække med stabile markedsandele mellem de store forsikringsselskaber, kan der være opbrud forude: Alle forsikringsselskaberne står nemlig foran nogle vigtigste strategiske valg i lyset af inflationen og en skærpet konkurrencesituation, hvor særligt Alm. Brand synes at ville træde på speederen.
Store præmieforhøjelser
Allerede efter regnskaberne for første kvartal, men også efter andet kvartal, bekendtgjorde flere forsikringschefer, at de ville sende stigende omkostninger til erstatninger videre til kundernes forsikringspræmier. Det er i den grad også sket, i hvert fald for forsikringspræmier for private husholdninger, viser branchetal fra Danmarks Statistiks nettoprisindeks.
Som det fremgår af tabellen over prisudviklingen på forsikringer, er der virkelig sket dramatiske ændringer i...
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Tilgå ØU hvor du er - med fuld adgang til web og e-magasiner.
299,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her