Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Tema: Skærpede konkurrenceregler i realkreditten – Høring: Advokatrådet er ”dybt bekymret for retssikkerheden”

Morten W. Langer

torsdag 22. august 2024 kl. 11:25

Tema: Skærpede konkurrenceregler i realkreditten – Høring: Advokatrådet er ”dybt bekymret for retssikkerheden”

Op til stramningen af konkurrenceloven, som altså nu er trådt i kraft, tordnede erhvervsorganisationer og deres rådgivere mod lovforslaget. Kritikken af det nye redskab med markedsefterforskning og eventuelt indgreb og påbud er, at det er et kæmpe anslag mod retssikkerheden.

I høringssvarene, som vi gennemgår her skriver erhvervsorganisationerne og deres rådgivere, at de er tilhængere af effektiv konkurrence. På trods af talrige redegørelser med modsat konklusion fra Konkurrencestyrelsen, mener de dog ikke, at der er dokumenterede problemer med den hjemlige konkurrence.

F.eks. er Advokatrådet ”dybt bekymret” for retssikkerheden. I høringssvaret hedder det, at ”virksomheder vil ved regulering på undersøgelsesbasis, uden at der har fundet en lovovertrædelse sted, være genstand for mangel på grundlæggende retssikkerhed, idet legalitetsprincippet i praksis fraviges, da det udelukkende påhviler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at vurdere og træffe afgørelse om påbud eller tilsagn.”

Dokumenterede lovovertrædelser

Videre hedder det, at ”virksomheder kan med markedsefterforskningsredskabet drive virksomhed i fuld overensstemmelse med konkurrencelovgivningen men stadig være genstand for pålæggelse af påbud eller tilsagn. Dette udgør en væsentlig forringelse af retssikkerheden og er ikke i overensstemmelse med den måde, hvorpå et retssamfund burde regulere en fri markedsøkonomi. I sin helhed er markedsefterforskningsredskabet dybt bekymrende for retssikkerheden, da det skaber uforudsigelighed og en mulighed for at regulere og sanktionere virksomheder i tilfælde, hvor der ikke foreligger nogen dokumenterede lovovertrædelser.”

I høringsnotatet skriver Erhvervsministeriet om bekymringerne for retssikkerhed, at den er søgt sikret på flere måder. ”Et adfærdsmæssigt påbud skal for det første være nødvendigt, rimeligt og proportionalt. Det er ikke muligt at anvende strukturelle påbud, sådan som det er tilfældet i andre lande, f.eks. Island og Storbritannien. For det andet indføres der en lang række procesregler om orientering og høring af virksomheder, som kan blive pålagt et påbud.”

Videre hedder det, at ”virksomhederne for det tredje vil have mulighed for at indbringe et påbud for Konkurrenceankenævnet med automatisk opsættende virkning, hvorved forstås, at påbuddet ikke skal efterleves, før Konkurrenceankenævnet har haft lejlighed til at tage stilling til sagen. Der foreslås for det fjerde en stor grad af offentlighed omkring processen og inddragelse af interessenter og ressortmyndigheder samt for det femte tidsfrister, så en markedsefterforskning afsluttes inden for en afgrænset tidshorisont.”

Meget betænkeligt

Ifølge høringsnotatet anfører erhvervsorganisationer, at erhvervslivet i Danmark støtter op om effektive konkurrenceregler og en effektiv håndhævelse af disse. ”Organisationerne finder, at den gældende konkurrencelov allerede indeholder effektive regler og tillige fuldt ud sikrer effektiv håndhævelse af disse. (…) . Organisationerne peger i den forbindelse på, at der mangler en dybdegående analyse af behovet for at indføre yderligere stramninger af konkurrenceloven.”

De otte erhvervsorganisationerne bag høringssvaret skriver, at ”organisationerne finder, at det er retssikkerhedsmæssigt meget betænkeligt, at der således lægges op til et paradigmeskift, der giver konkurrencemyndighederne adgang til at udstede adfærdsmæssige påbud til virksomheder, der driver deres virksomhed i respekt for og i fuld overensstemmelse med konkurrencelovgivningen. Det fremgår ikke klart af lovbemærkningerne, hvad styrelsen i praksis vil bruge dette håndhævelsesværktøj til. Organisationerne noterer sig, at der ”kun” er tale om adfærdsmæssige påbud og ikke strukturelle påbud.”

Ifølge høringsnotatet bemærker FinansDanmark, at ”at foreningen i det daglige arbejde ønsker at medvirke til at fremme den frie konkurrence og en fortsat liberalisering af den finansielle sektor. Det foreliggende lovforslag rummer imidlertid en række principielle problemstillinger, hvorfor Finans Danmark kan være betænkelige ved lovforslaget. Det er særligt i forhold til retssikkerheden og øgede byrder for danske virksomheder, som potentielt vil skævvride konkurrencen med aktører i udlandet.”

Morten W. Langer

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank