Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Tendens: Læsertal vigende og printannoncer styrtdykker

Morten W. Langer

søndag 18. august 2019 kl. 21:21

Dagbladsanalysen 2019: Samlet set holdt den danske dagbladsbranche sidste år en uændret indtjening, målt på driftsoverskud før afskrivninger (EBITDA). For de enkelte dagbladsvirksomheder var der over det meste af linjen tilbagegang i driftsoverskuddet, men der var enkelte undtagelser.

At branchen samlet set sidste år opretholdt driftsoverskuddet skyldes alene øgede bogførte driftsoverskud i Ritzau, som igen skyldes regnskabsteknik efter fusion med datterselskabet Ritzau Finans, og bemærkelsesværdig stærk fremgang hos Berlingske Media, der på papiret nu har højere lønsomhed end JP/Politiken.

Berlingske lønsomhed er dog baseret på et driftsresultat før særlige omkostninger til omstrukturering og aftrædelser på 59 mio. kr. Men CEO Anders Krab-Johansen oplyser til Økonomisk Ugebrev, at der ikke vil indgå ”særlige posteringer” i 2019-regnskabet, og det vil give en mere entydig opgørelse af mediekoncernens lønsomhed.

FÆRRE RESSOURCER

Grundlæggende er dagbladsbranchen fortsat under pres fra faldende aktivitet. Målt ud fra bruttoresultatet dykkede bruttofortjenesten i næsten alle de 15 undersøgte medievirksomheder. Største var faldet i Berlingske Media, Sjællandske Medier og Politikens Lokalaviser med et dyk i bruttoresultater på ca. 10 procent. JP/Politikens Hus, Dagbladet Børsen og Ritzau holdt skansen, mens Altinget fortsatte den imponerende vækst, og også Information gik solidt frem. Udviklingen betyder, at mediehusene skal blive stadigt bedre til at udnytte ressourcerne for at opretholde samme driftsresultater, og det har de fleste vanskeligt ved, som det fremgår af gennemgangen af mediehusenes lønsomhed på side 12.

En overordnet gennemgang af dagbladsbranchens markedsvilkår viser, at kampen om en stærk strategisk position i dag alene sker på digitale medier. Og det har over de seneste år fuldstændig ændret kamppladsen og selskabernes strategiske fokus. Den danske dagbladsbranche bliver uden tvivl fortsat presset i de traditionelle indtjeningskanaler: Altså af vigende læsertal på printaviserne og fald i omsætningen på printannoncer. De seneste data for læsertal fra Kantar/Gallup viser, at hovedparten af de landsdækkende dagblade fortsat taber læsere. Undtagelser er Information og Kristeligt Dagblad, der går frem, mens Politiken og Ekstra Bladet holder stand det seneste år. Samlet set er abonnementsindtægterne altså fortsat faldende.

Også annonceindtægterne på print fortsætter den vigende tendens, hvor der tabes marked til digitale medieplatforme. Kreakom skriver i Mediaindex om den årlige opgørelse af mediebureauernes indkøb af printannoncer hos dagbladene i 2018, at ”værre stod det til for bureauernes medieinvesteringer på de traditionelle print-platforme. Her viser Mediaindex et samlet fald på 15 procent på mediegruppen og landede dermed på 400 mio. kr. Dette var et fald på 71 mio. kroner sammenlignet med 2017.”

Videre hedder det, at ”det betyder, at den samlede andel af de traditionelle print-platforme udgjorde under 7,5 procent af bureauernes samlede medieinvesteringer. Til sammenligning lå andelen på over 20 procent for fem år siden. Der er altså sket over en halvering af medieinvesteringer på de traditionelle print-platforme indenfor en femårs-periode.”

FREMGANG PÅ DIGITALE ANNONCER

Til gengæld stiger de digitale annonceindkøb forsat markant. Og det er i høj grad også her, dagbladene kæmper en indædt kamp for at skabe stabilitet i den samlede forretning. Kreakom skriver, at ”som tidligere år var det digitale mediaindkøb med til at drive væksten. Opgørelsen for 2018 viste en stigning på 10 procent sammenlignet med 2017. Det samlede digitale medieindkøb landede dermed på 2,17 mia. kr. En samlet vækst på 205 mio. kroner. Det digitale medieindkøb udgjorde dermed 41 procent af bureauernes samlede medieinvesteringer i 2018. Så en moderat vækst i forhold til 2017, hvor andelen lå på 38 procent.”

Udsigten til en økonomisk afmatning i samfundet har måske allerede sat sig i tallene for første kvartal 2019, hvor salget af digitale annoncer faldt for første gang i mange år. Og salget af annoncer i dagbladenes printmedier var nærmest i frit fald: ”Mediainvesteringerne på de traditionelle print-platforme fortsatte samlet set med at falde i 1. kvartal 2019. De samlede medieinvesteringer falder med 24 procent og endte dermed på 76 mio. kr.,” skriver Kreakom.

MWL

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Udløber snart
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Udløber snart
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank