Tilsynet: Gældssagen skadelig for tilliden til bankerne. I et påbud til Danske Bank skriver Finanstilsynet: ”Danske Bank får kritik for fejl i gældsinddrivelsen:
Finanstilsynet udtaler kritik af Danske Banks håndtering af de konstaterede fejl i bankens inddrivelsessystem. Finanstilsynet retter fire påbud til banken, der skal sikre, at banken lever op til. Finanstilsynet vil i sin opfølgning på påbuddene kræve dokumentation for, at banken har udbedret fejlene.
Opfølgningen slutter først, når banken har udbetalt kompensation til alle berørte kunder. Danske Bank har siden 2004 anvendt fejlbehæftede gældsinddrivelsessystemer, så kunder er blevet opkrævet penge, som banken ikke var berettiget til. Finanstilsynet anser dette som en overtrædelse af god skik-reglerne.
Det er især kritisabelt, fordi fejlene først blev adresseret i 2019, skriver Finanstilsynet i afgørelsen. Skadeligt for tilliden til det finansielle system:
Danske Bank undlod at handle redeligt og loyalt overfor sine kunder, da banken fortsatte med at inddrive gæld, som banken ikke havde krav på, og samtidig undlod at informere de berørte kunder om fejlen.”