Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Topleder-interview: Anders Dams fem pejlemærker

Økonomisk ugebrev

søndag 14. april 2019 kl. 22:18

Ny artikelserie: Topchefens fem pejlemærker. Få brancher – om nogen – er blevet åndet så tungt i nakken af politikerne det seneste år som den finansielle sektor. Men med de mange sager om hvidvask har de nærmest selv bedt om det. Samtidig må hele sektoren også erkende, at et enkelt cyberangreb er en realistisk mulighed, og at det i givet fald vil få katastrofale konsekvenser.

Branchen er også i gang med at blive disruptet af mobile betalingsløsninger, renteniveauet er helt i bund, og aktionærernes afkast er vigende. Hvordan navigerer en topchef i så oprørsk et farvand? I dette interview fortæller Jyske Banks Anders Dam til journalist Henrik Denta om de fem vigtigste pejlemærker, han navigerer efter.

PEJLEMÆRKE NUMMER 1 – CYBERANGREB:

For ikke mange år siden ville truslen om et cyberangreb ikke engang have sneget sig ind blandt de fem vigtigste pejlemærker, Anders Dam ville navigere efter, når han sætter kursen for banken. Men som mange andre har han hastigt måttet revidere sin opfattelse af truslen, og i dag er cyber-security røget ind som det absolut vigtigste pejlemærke, han prioriterer.

”Vi må i dag erkende, at risikoen for et omfattende cyberangreb er en realistisk mulighed. Derfor er cyber-security allerede i 2018 rykket helt op på en førsteplads over de pejlemærker, det er vigtigst at navigere efter. Og hvis nogen skulle være i tvivl om, hvor vigtigt det er, hvor dyrt det kan være, eller hvor realistisk risikoen er, kan man bare tænke tilbage på Mærsk, der netop blev udsat for et sådant angreb, og hvor meget det kostede virksomheden. Konsekvenserne for en bank, der bliver udsat for noget tilsvarende, er nærmest uoverskuelige. Derfor har vi besluttet at investere tungt i cyber-security”.

”I en verden, hvor bankdrift og pengeoverførsler er blevet langt mere elektroniske, er konsekvenserne også så meget større, hvis nogen skulle have held med et cyberangreb. Af mange gode grunde arbejder vi bevidst mod en verden med færre og færre kontanter. De sidste af vores filialer er nu også blevet kontantløse.

”Det ved de kriminelle også. Og derfor søger de nye veje, og de bliver dygtigere og dygtigere. Vi er i dag stærkt rustet til at modstå et sådant angreb.”

PEJLEMÆRKE NUMMER TO – HVIDVASK

Skandalen omkring mulig hvidvask for op imod 1500 mia. kr. i Danske Banks afdeling i Estland, og nu også Swedbanks mulige involvering i hvidvask i Baltikum, er ikke gået ubemærket forbi Silkeborg. Da Jyske Bank i 2017 sidst fik besøg af Finanstilsynet, fik banken seks påbud på hvidvask-området. Men tilsynet konstaterede samtidig, at ”banken har brugt betydelige ressourcer på at styrke sine foranstaltninger mod hvidvask og terrorfinansiering, og at banken har gennemført væsentlige tiltag på området.” Og det vakte en vis tilfredshed i Silkeborg.

”Hvidvask er også rykket voldsomt frem på agendaen bare det seneste år. Vi er nu oppe på at bruge et sted mellem 200 og 250 mio. kr. om året på bekæmpelse af hvidvask. Ud over at vi investerer i systemer og manuel overvågning, indgår også hele vores kassestrategi, hvor der altså ikke længere er filialer med kontanter i kassen, som en integreret del af vores samlede indsats for at bekæmpe hvidvask. I 70 pct. af de knap 3000 indberetninger om mulig hvidvask, som vi indberetter til SØIK om året, indgår kontanter. Derfor er det, at vi siger, at vi må begrænse adgangen til kontanter mest muligt.”

”Ud af de 3000 underretninger drejede 625 af dem sig om selskaber. Det viste sig, at kun tre af disse selskaber havde revisor. Så fra årsskiftet har vi indført en revisorpligt for de kunder, vi ikke kender. Og da lovforslaget omkring forbud mod iværksætterselskaber kom, indførte vi straks stop for oprettelse af nye konti for iværksætterselskaber.”

PEJLEMÆRKE NUMMER 3 – KUNDEFOKUS

Det er nemt nok for en bank at skaffe sig nye kunder og vækst, hvis man accepterer kunder og forretninger som dem, flere banker bød indenfor under finanskrisen. Men de gode kunder er der kamp om, og der skal arbejdes hårdt for at lokke dem ind i banken og få dem til at blive der, når først de er indenfor.

”Vi har det held, at vi ligger meget flot i flere kundetilfredshedsmålinger. Det kundefokus arbejder vi meget på. Den afledte konsekvens er, at vi har Danmarks største afdelingsnet. I både 2018, 2019 og 2020 ændrer vi ikke på vores struktur. Den er fredet. Og det giver en tryghed for kunderne omkring vores fysiske tilstedeværelse. Vi ved godt, at over tid vil det forandre sig. Men filialerne er stadig vigtige for at skaffe kontakter til nye kunder. Det giver et vigtigt lokalkendskab, når man er fysisk til stede rundt omkring. Det skal man ikke undervurdere.”

”Derudover invester vi massivt i it og vores digitale relationsbank. Tag for eksempel vores boligprocesser, der skulle bygges helt op efter skilsmissen fra Nykredit. Der skulle vi bygge egne systemer op, og det blev næsten helt færdigt lige efter sommerferien i 2018. Det er lykkedes os at halvere produktionstiden på væsentlige dele af boligprocessen. Medarbejderne kan nu klare en produktionsforøgelse, og alligevel har de fået tid til at tale eksempelvis investering og pension med kunderne.”

”Den digitale relationsbank betyder, at mobilbank, tablet-bank og netbank i løbet af de næste par år er på en og samme platform, som kunderne møder. Og vi ønsker, at vores kunder får alle muligheder for selv at vælge, hvilken løsning de vil betale med. Vi var først med Apple Pay, og siden har vi indført Google Pay, Garmin Pay, Visa Mobil og Fitbit Pay. I al beskedenhed mener vi, at vi er frontrunnere på de felter – alt sammen til gavn for vores private kunder.”

”For erhvervskunder arbejder vi med projekt nem ejendomsfinansiering og forbedrer mange af vores systemer i erhvervsbanken. I Private Banking har vi alle de nødvendige værktøjer, og her gælder det om at fokusere på at høste på de imagemålinger, vi har.”

PEJLEMÆRKE NUMMER 4 – MEDARBEJDERNE

Hvis man har hovedsæde i Silkeborg og satser på at være landsdækkende med Danmarks største net af filialer, og samtidig hverken er lønførende eller lokker med store bonusser, hvordan tiltrækker man så de bedste medarbejdere? Det er en af de store udfordringer for Anders Dam og dermed også hans pejlemærke nummer fire, når han skal navigere banken fremad.

”Vi lægger meget vægt på, at medarbejderne er glade for at være her. Det har den effekt, at vi har let ved at tiltrække dygtige medarbejdere. Også selv om vi ikke er lønførende eller har en bonusordning. Vi har gode fysiske rammer med ordentlige arbejdspladser, har gode computere med gode værktøjer, vi har nem parkering og der er moderne og velindrettede kontorer, hvor folk arbejder. Det lyder måske banalt, men det er noget, medarbejderne lægger stor vægt på.”

”Og så lægger vi stor vægt på, at medarbejderne kan identificere sig med de værdier, vi står for. Ikke mindst, at vi som virksomhed har en nøje sammenhæng mellem det, vi siger, og det vi gør som virksomhed.”

PEJLEMÆRKE NUMMER 5 – AKTIONÆRERNE

Der er en bestemt gruppe, der ikke har nogen speciel grund til at synes særligt godt om Jyske Bank og Anders Dam. Og det er aktionærerne. Det ved Anders Dam bedre end nogen anden, og han er ikke bleg for at indrømme det og sætte ord på. Men også derfor tæller aktionærerne med som et vigtigt pejlemærke for ham de kommende år. ”Vore aktionærer har haft et mistrøstigt afkast over det seneste års tid. Vi har nu haft et langvarigt nul-rentemiljø, en masse sten er blevet smidt i rygsækken på os kapitalbelastningsmæssigt af den ene eller andet art, og vi har en konkurrencesituation, hvor vi næppe kan ændre priserne, selv om omkostningerne stiger. Alt det betød, at aktiekursen faldt 30 pct. sidste år, og det er naturligvis mistrøstigt. Men det er vilkårene, ikke bare for os, men for alle banker. Heldigvis er det foreløbigt gået noget bedre i år.”

”Det er bare situationen, som vi må forholde os til. Og intet tyder på, at de politisk fastsatte renter ændrer sig ret meget de næste par år. Men opgaven er på langt sigt at skabe mere værdi for vores aktionærer trods det lave rentemiljø og skærpede kapitalkrav.”

”Man kan altid finde på nogle tiltag, der kan sende kursen op kortvarigt. Man kan fyre et stort antal medarbejdere eller sætte priserne markant op, men så smadrer vi også vores forretning. Derudover ryger vores kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed. Det bliver ikke med mig ved roret, at vi går så dramatisk til værks. Og sådan tænker bestyrelsen også,” lyder det fra Anders Dam, ordførende direktør i Jyske Bank, som afslutning på de fem pejlemærker, han og bestyrelsen har valgt, når kursen skal udstikkes for banken de kommende år.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank