Top 100 Succesvirksomheder i 2017: Økonomisk Ugebrev fortsætter med at fortælle om de største succeshistorier i dansk erhvervsliv sidste år, efter at vi bragte Top 100-oversigten i seneste udgave. Her handler det om to succeser inden for henholdsvis sundhedsteknologi og servicesektoren.
Vi bliver stadig ældre, når vi bestemmer os for at få børn. Desværre bliver det også sværere at blive gravid på naturmetoden, jo ældre far og mor er. Den tendens – der gør sig gældende i det meste af den vestlige verden og andre modne markeder – har vist sig at være en afgørende drivkraft bag den voldsomme vækst i den århusianske teknologivirksomhed Vitrolife A/S.
Fusion boostede omsætning
”Hvis man har svært ved at blive gravid, er man på et tidspunkt nødt til at ty til kunstig befrugtning. Og kliniske studier har vist, at behandlinger med vores udstyr giver omkring 20 procent større chance for at blive gravid i forhold til traditionelle behandlinger. Op mod 250.000 børn er indtil nu født ved brug af vores udstyr,” siger adm. direktør Steffen Broe Nielsen til Økonomisk Ugebrev. Selskabet øgede sidste år bruttoresultatet til 135 mio. kr., i forhold til 65 mio. kr. året før, og bundlinjen blev 62 mio. kr.
Fundamentet bag virksomheden er udviklingen af en inkubator, EmbryoScope, til fertilitetsbehandling. Denne teknologi var først på markedet, hvilket har givet virksomheden en klar fordel frem for konkurrenterne, vurderer Steffen Broe Nielsen. ”Vores knowhow er bygget op over mange år af et team af rigtigt dygtige mennesker, der var i stand til at se, hvordan markedet ville udvikle sig. Og vores seneste produkt, EmbryoScope+, har ramt plet, da det blev lanceret i 2016. Det er svært at konkurrere mod,” siger han.
Samtidig er det nye produkt målrettet fertilitetsklinikkerne, som er virksomhedens kernemarked. ”Vores produkt er nemmere for klinikkerne at anvende i hverdagen. Samtidig er det omkostningseffektivt i forhold til forbruget af gas, plads og ikke mindst embryologernes tid. Man kan kalde den en game-changer i markedet,” siger Steffen Broe Nielsen.
Ifølge ham er en medvirkende årsag tillige en målrettet produktudvikling og markedsføring i forhold til fertilitetsklinikkerne. Steffen Broe Nielsen roser organisationens evne til at læse kundernes behov og så kunne opfylde disse i hele værdikæden. ”Man kan jo altid lægge fine planer, men i sidste instans er det eksekveringen, der er afgørende,” siger han.
Steffen Broe Nielsen henviser til, at for fertilitetsklinikkerne er købet af Vitrolifes udstyr en stor investering, hvorfor der bliver brugt mange kræfter på service og support over for kunderne og f.eks. at tilbyde den fornødne uddannelse af kundernes personale. En anden vigtig faktor har været integrationen med det svenske moderselskab. Da den århusianske virksomhed, der dengang hed Unisense FertiliTech, i 2014 blev overtaget af svenske Vitrolife, fik man også de fornødne salgskanaler.
”Det har været altafgørende for den vækst, vi har set med det seneste årsregnskab, hvor vi har fundet formlen, blandt andet med synergien til den svenske del af koncernen. Vi har f.eks. kunnet komme i nærheden af kunder, som Vitrolife havde adgang til,” siger Steffen Broe Nielsen. Ifølge ham er væksten i den danske virksomhed dog hovedsagelig båret af salg af det dansk-udviklede produkt og i mindre grad produkter udviklet i andre dele af koncernen.
Målrettet pub-kæde
En anden succeshistorie er den danske Old Irish Pub-koncern, der nu fortsætter med udenlandsk ekspansion. Den nødvendige professionalisering af ledelsen er godt i gang. Med 25 pubber i landets største byer har konceptet bag Old Irish Pub A/S vist sig at være en vækstmotor. Virksomheden, der åbnede sin første irske pub i Roskilde i 2013, er langt fra mæt. I seneste regnskab fortæller virksomheden om planer om at åbne yderligere tre pubs i Danmark og at udbrede konceptet til udlandet.
De to ejere, CEO Kristian Blak og hans bror Peder Blak, har tidligere peget på byer som Hamborg, Barcelona og Stockholm som mulige mål for yderligere ekspansion. Men det kræver en professionalisering af familievirksomheden, skriver ledelsen i årsregnskabet. I dag er dette projekt godt på vej. Som planlagt er virksomheden omdannet til ApS, og der er hentet nye folk til bestyrelsen. Det gælder blandt andet Bjarne Steen Nielsen, direktør i Unilever Danmark A/S, der er indtrådt i bestyrelsen i maj måned 2018.
Peder Bjerge