Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Vitrolife: Vækst på århusiansk teknologi

Peder Bjerge

mandag 13. august 2018 kl. 15:12

Top 100 Succesvirksomheder i 2017: Økonomisk Ugebrev fortsætter med at fortælle om de største succeshistorier i dansk erhvervsliv sidste år, efter at vi bragte Top 100-oversigten i seneste udgave. Her handler det om to succeser inden for henholdsvis sundhedsteknologi og servicesektoren.

Vi bliver stadig ældre, når vi bestemmer os for at få børn. Desværre bliver det også sværere at blive gravid på naturmetoden, jo ældre far og mor er. Den tendens – der gør sig gældende i det meste af den vestlige verden og andre modne markeder – har vist sig at være en afgørende drivkraft bag den voldsomme vækst i den århusianske teknologivirksomhed Vitrolife A/S.

Fusion boostede omsætning

”Hvis man har svært ved at blive gravid, er man på et tidspunkt nødt til at ty til kunstig befrugtning. Og kliniske studier har vist, at behandlinger med vores udstyr giver omkring 20 procent større chance for at blive gravid i forhold til traditionelle behandlinger. Op mod 250.000 børn er indtil nu født ved brug af vores udstyr,” siger adm. direktør Steffen Broe Nielsen til Økonomisk Ugebrev. Selskabet øgede sidste år bruttoresultatet til 135 mio. kr., i forhold til 65 mio. kr. året før, og bundlinjen blev 62 mio. kr.

Fundamentet bag virksomheden er udviklingen af en inkubator, EmbryoScope, til fertilitetsbehandling. Denne teknologi var først på markedet, hvilket har givet virksomheden en klar fordel frem for konkurrenterne, vurderer Steffen Broe Nielsen. ”Vores knowhow er bygget op over mange år af et team af rigtigt dygtige mennesker, der var i stand til at se, hvordan markedet ville udvikle sig. Og vores seneste produkt, EmbryoScope+, har ramt plet, da det blev lanceret i 2016. Det er svært at konkurrere mod,” siger han.

Samtidig er det nye produkt målrettet fertilitetsklinikkerne, som er virksomhedens kernemarked. ”Vores produkt er nemmere for klinikkerne at anvende i hverdagen. Samtidig er det omkostningseffektivt i forhold til forbruget af gas, plads og ikke mindst embryologernes tid. Man kan kalde den en game-changer i markedet,” siger Steffen Broe Nielsen.

Ifølge ham er en medvirkende årsag tillige en målrettet produktudvikling og markedsføring i forhold til fertilitetsklinikkerne. Steffen Broe Nielsen roser organisationens evne til at læse kundernes behov og så kunne opfylde disse i hele værdikæden. ”Man kan jo altid lægge fine planer, men i sidste instans er det eksekveringen, der er afgørende,” siger han.

Steffen Broe Nielsen henviser til, at for fertilitetsklinikkerne er købet af Vitrolifes udstyr en stor investering, hvorfor der bliver brugt mange kræfter på service og support over for kunderne og f.eks. at tilbyde den fornødne uddannelse af kundernes personale. En anden vigtig faktor har været integrationen med det svenske moderselskab. Da den århusianske virksomhed, der dengang hed Unisense FertiliTech, i 2014 blev overtaget af svenske Vitrolife, fik man også de fornødne salgskanaler.

”Det har været altafgørende for den vækst, vi har set med det seneste årsregnskab, hvor vi har fundet formlen, blandt andet med synergien til den svenske del af koncernen. Vi har f.eks. kunnet komme i nærheden af kunder, som Vitrolife havde adgang til,” siger Steffen Broe Nielsen. Ifølge ham er væksten i den danske virksomhed dog hovedsagelig båret af salg af det dansk-udviklede produkt og i mindre grad produkter udviklet i andre dele af koncernen.

Målrettet pub-kæde

En anden succeshistorie er den danske Old Irish Pub-koncern, der nu fortsætter med udenlandsk ekspansion. Den nødvendige professionalisering af ledelsen er godt i gang. Med 25 pubber i landets største byer har konceptet bag Old Irish Pub A/S vist sig at være en vækstmotor. Virksomheden, der åbnede sin første irske pub i Roskilde i 2013, er langt fra mæt. I seneste regnskab fortæller virksomheden om planer om at åbne yderligere tre pubs i Danmark og at udbrede konceptet til udlandet.

De to ejere, CEO Kristian Blak og hans bror Peder Blak, har tidligere peget på byer som Hamborg, Barcelona og Stockholm som mulige mål for yderligere ekspansion. Men det kræver en professionalisering af familievirksomheden, skriver ledelsen i årsregnskabet. I dag er dette projekt godt på vej. Som planlagt er virksomheden omdannet til ApS, og der er hentet nye folk til bestyrelsen. Det gælder blandt andet Bjarne Steen Nielsen, direktør i Unilever Danmark A/S, der er indtrådt i bestyrelsen i maj måned 2018.

Peder Bjerge

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank