Det danske biotekselskab ALK-Abelló, der specialiserer sig i allergibehandlinger, offentliggjorde onsdag sit regnskab for fjerde kvartal. Selskabet oplevede et rekordår med en omsætning på DKK 1499 mio., men resultatet levede ikke helt op til markedets forventninger på DKK 1508 mio. Årsagen var højere omkostninger relateret til strategiske investeringer, herunder opkøbet af Neffy-næsesprayen mod anafylaktisk chok, lancering af allergitabletter til børn samt udviklingen af en tablet mod peanutallergi.
ALK har gennemført en større omstrukturering, især i Kina, hvilket vil medføre besparelser på DKK 300 mio. fra 2025. I stedet for at returnere hele den økonomiske gevinst til aktionærerne, planlægger selskabet at geninvestere i vækstmuligheder inden for allergi- og anafylaksibehandlinger. ALK sidder allerede på over 40 % af markedet for allergibehandlinger og arbejder nu på at ekspandere inden for fødevareallergier, især peanutallergi.
Fremadrettet vil ALK fokusere på at øge salget af allergitabletter, især til børn, og sikre en bredere lancering af Neffy-næsesprayen i markeder som Tyskland, England og Canada. Selvom Neffy vil kræve investeringer i de første år, forventes det at bidrage positivt til salgsvæksten på længere sigt. På trods af den store investering i Neffy er ALK ikke presset på gæld og fortsætter med at lede efter nye vækstmuligheder.
Administrerende direktør Peter Halling er optimistisk om fremtiden og forventer tocifret vækst samt en overskudsgrad på 25 % i 2025. På trods af den mindre skuffelse i indtjeningen tog investorerne positivt imod regnskabet, og ALK-aktien steg med 5,6 % onsdag.
Læs mere her.