Efter den marginale negative justering af forventningen til tabletsalget i april, som fik store negative kursmæssige konsekvenser, har det vigtige tabletsalg i Europa været omgærdet af usikkerhed. Efter et fladt første halvår lover ALK tocifret vækst i det europæiske tabletsalg i andet halvår. Det er en nødvendighed for at opfylde målsætningen om 9-14 pct. vækst for hele året. En række datapunkter fra Europa understøtter ALK’s indikation for et stærkere andet halvår, skriver redaktør Steen Albrechtsen i denne analyse.
Forventningerne om et stærkere tabletsalg i andet halvår var nok til, at investorerne kunne drage et lettelsens suk og give lidt tiltrængt luft til den lidt vingeskudte aktie. En aktie, som havde fået et ekstra kurstryk ved fyringen af CEO Carsten Hellmann, som fratræder senest med udgangen af året. CEO-skiftet er nu præciseret til 1. november 2023, hvor Peter Halling tager over.
De store danske selskabers regnskaber har generelt i august haft betydeligt lettere ved at skuffe end ved at overraske positivt. ALK var en af undtagelserne, da aktien steg omtrent ti pct. efter regnskabet.
Næppe fordi regnskabet var ekstraordinært godt. Nok snarere fordi frygten for tabletsalgets udvikling i Europa blev tæmmet en smule. Tallene for andet kvartal beviste ikke direkte, at Europa er i bedring. Men ALK’s ledelse virkede skråsikre på, at andet halvår bliver godt.
ALK underbyggede sin tro på et stærkt 2. halvår med en række europæiske data om sæson, patienter, lægeaftaler m.v. Eksempelvis vil en forholdsvis kraftig pollensæson i 1. halvår sandsynligvis medføre en øget bevidsthed/hukommelse hos allergikere, når vaccinationssæsonen starter igen til efteråret. De vil være bedre til at huske at få booket en lægetid, inden det er for sent.
Baggrunden for 1. kvartals lavere tabletsalg i Tyskland og de nordiske lande var en bølge af luftvejsinfektioner, som optog kapacitet på klinikkerne og førte til en nedprioritering af allergipatienterne. Oveni en lidt svagere pollensæson i 2022, som medførte en lavere tilgang af nye patienter end forventet, og dermed et lavere tabletsalg.
Telefonkonferencen ovenpå ALK’s halvårsregnskab viste, at netop tabletsalget er det helt store fokusområde for investorer og analytikere. Det er måske ikke så overraskende med tanke på aktiens store fald ovenpå de præliminære kvartalstal i april, hvor en mindre skuffelse i tabletsalget gav brændstof til øget usikkerhed. ALK justerede dengang forventningen til tabletsalgsvæksten fra ”op til 15 pct.” til ”9 til 14 pct”. I andet kvartal var der positive overraskelser fra den internationale forretning (dvs. Japan, Kina og alle øvrige markeder udenfor Nordamerika og Europa), hvor især Japan bidrager. For tabletterne var den samlede omsætning i halvåret på 1.128 mio. kr., hvoraf det europæiske salg udgjorde 775 mio. kr.
ALK fastholder den forholdsvis brede forventning om 9-14 pct. vækst i tabletforretningen for 2023, og dermed blev der også lagt op til, at 2. halvår bliver stærkt, og ikke mindst at væksten vender tilbage i Europa. ALK indsnævrer årets omsætningsvækst fra 7-11 pct. til 8-10 pct.
For den fremtidige investeringscase i ALK er det vigtigt, at forventningen til EBIT-marginen på 13-15 pct. fastholdes, hvilket udgør et markant løft fra 10 pct. i 2022. Indtjeningsvæksten er dermed betydeligt højere end omsætningsvæksten. Fremgangen er vigtig, fordi den understøtter, at ALK er på vej ind i en fase, hvor skalaeffekter bliver en vigtig faktor. Især så man frem mod 2025 kan løfte EBIT-marginen til målsætningen på mindst 25 pct., som også er niveauet for et typisk ”specialty pharma” selskab. Udover omsætningsvækst vil bl.a. også faldende R&D-udgifter hjælpe med at løfte indtjeningen, fordi flere af de store – og dyre – fase 3 studier er ved at være i mål.
ALK opdaterede de strategiske milepæle, som skal sikre og understøtte den fremtidige vækstrejse. Her har man bl.a. siden sidst fremlagt gode fase 3 data i husstøvmideallergi for børn. ALK vil på basis af data fra fase 3 studiet i 1.458 børn (5-11 år) med allergitabletten mod husstøvmider indsende ansøgning til lægemiddelmyndighederne i USA og Europa.
Vigtigheden af denne indikation må man ikke glemme i særligt USA, da det efter strategiændringen for det amerikanske marked er via børnelægerne, at man vil forsøge at trænge ind på markedet. Det har hidtil vist sig umuligt for ALK at bryde ind på det amerikanske marked igennem den beskyttende mur af velbetalte allergilæger, der bestemt ikke har noget incitament til at ændre den nuværende behandlingspraksis.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.