Nilfisk har i fjerde kvartal uddistanceret amerikanske Tennant, og ser også i 2021 ud til at kunne gøre det lidt bedre end sin ærkerival. Effektiviseringer og produktudvikling skal give klar fremgang i et 2021, efter Nilfisk tre år i træk, siden 2017 da CEO Hans Henrik Lund tiltrådte, har haft faldende omsætning. Men effektiviteten er øget, og så skal der – efter bedste Danfoss-model – nu mere gang i salget, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne kommentar. 2021 bliver et afgørende år for Nilfisk.
Virksomheden skal bevise, at den efter tre års vigende omsætning, nu igen kan sælge mere. CEO Hans Henrik Lund og bestyrelsesformand Jens Due Olsen får i år en sidste chance for at bevise, at deres strategi rent faktisk virker: At de ikke blot kan effektivisere, men også skabe vækst. Foreløbig er udsigterne gode. Offentliggørelsen af årsrapporten i februar har været en triumf for Hans Henrik Lund.
Efter uventet gode tal for fjerde kvartal 2020 og med optimistiske forventninger til 2021, ser Nilfisk igen ud til at kunne måle sig med den amerikanske ærkerival Tennant, der ellers siden 2017 helt er løbet fra Nilfisk. Den danske producent af rengøringsmaskiner måtte ganske vist melde om stærk tilbagegang på grund af viruskrisen 2020. Men aktiekursen blev alligevel i ugen efter udsendelsen af årsrapporten for 2020 løftet over 16 procent. Nogle investorer aner nu en interessant turn-around historie og skeler netop til Tennant, hvis markedsværdi modsvarer 1,45 gange den årlige omsætning, mens Nilfisk kun ligger på 0,76 gange omsætningen.
De seneste regnskabstal antyder, at så stor en forskel i værdiansættelsen ikke længere er berettiget: Virksomhederne står på mange måder næsten lige: Styrkeforholdet mellem de to rivaler kan altså nu vende igen: Så sent som i 2016 var Nilfisk med en omsætning på 1059 mio. EUR klart større end Tennant med 808 mio. USD. Men i de efterfølgende år voksede Tennant, mens Nilfisk skrumpede: I 2019 havde Nilfisk en omsætning på 833 mio. EUR, hvor Tennant nåede 1138 mio. USD. (998 mio. EUR) og en bedre indtjeningsevne.
Forskellen er udjævnet i 2020. Og hvis Nilfisk i 2021 endelig kan skabe vækst, kan det usikre forløb i 2020 pludselig vise sig at være en solid byggeklods i en velovervejet langsigtet plan. Altså hvor første skridt var at få genoprettet indtjeningsevnen og derefter skabe ny omsætningsvækst. Hvis væksten ikke kommer, må der for alvor opstå tvivl om formand og CEO, og deres fremtid i Nilfisk må anses for usikker.
Salgsvolumen skal genvindes i 2021
Nilfisk understreger i sin årsrapport, at året 2021 vil blive dedikeret til at genvinde salgsvolumen i takt med, at pandemien trænges tilbage.
Efter 2020 understreger selskabet, at ”the foundation for commercial execution is solid.” Det afgørende for de seneste års styrkelse af Nilfisks fundament har været en gradvis underliggende forbedring af indtjeningsevnen – af EBITDA-driftsresultat målt som procent af omsætningen fra 11 procent i 2016 til 12,2 procent i 2019. I det meget vanskelige 2020 fik marginen kun et lille tryk ned til 12,1 procent, og i 2021 kan den blive væsentligt bedre. Dermed kan virksomheden i princippet koncentrere sig om en omsætningskerne, der nok er mindre end for tre år siden, men også driftsmæssigt sundere.
Dette vækstgrundlag er skabt ved hjælp af en række kendte værktøjer: Aktiviteter er skåret væk og solgt som led i en fokuseringsproces, produktion og forsyningskæder er globaliseret, og der er indført en mere centraliseret og ensartet styring af salgsindsats og nationale markeder. Virksomheden har satset hårdt på en produktudvikling, der har ført til lancering af nogle globalt set enestående produkter, og på en digitalisering, der har fået et ekstra skub i 2020.
Denne kur har været ledsaget af konstante effektiviseringer med spareplaner, der har ført til en reduktion af medarbejdertallet til 4339 ved udgangen af 2020 mod 5769 i 2017. Denne recept følges i disse år af en række danske virksomheder. Den har blandt andet været vigtig for Niels B. Christiansen, da han gennemførte en turnaround i det Danfoss, som Hans Henrik Lund kom fra, da han blev Nilfisks CEO i 2017. Nu skal den virke i Nilfisk.
Nilfisk er stadig omgivet af skepsis
Nilfisk er imidlertid stadig omgivet af skepsis. Koncernen har tidligere skuffet håb om mere vækst.
Nogle analytikere advarer desuden om, at Nilfisk måske undervurderer de prisstigninger, der ventes for råvarer og transport i 2021. Det er også et åbent spørgsmål, hvordan markedet for rengøringsmaskiner vil udvikle sig, når en del rengøringsselskaber og -markeder (hoteller, lufthavne og adskillige store kontorarbejdspladser) stadig ligger underdrejede og i øvrigt er blevet tappet for kapital. På den anden side kan et marked i opbrud give automatisering af rengøring et skub. Året bliver afgørende for bedømmelsen af Hans Henrik Lunds indsats i Nilfisk. Privat har han netop selv satset ved at købe Nilfisk-aktier for to mio. kr
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her