Fra B&O
Delårsrapport for 3. kvartal 2024/25:
Bang & Olufsen rapporterer et 3. kvartal med omsætningsvækst, forbedring af marginerne og et positivt resultat
Vores strategiske transition fortsatte i 3. kvartal som planlagt. Koncernomsætningen steg med 2% i lokal valuta, drevet af vækst i EMEA og Americas, mens der var et fald i APAC. Bruttomarginen steg til et rekordhøjt niveau på 55,4%, og der blev i kvartalet genereret en EBIT-margin før særlige poster på 3,8%, positiv indtjening og et positivt frit cash flow på DKK 18 mio.
“Vi er tilfredse med resultaterne for 3. kvartal, hvor vi opnåede en omsætningsvækst på 2%, drevet af størstedelen af markederne i EMEA og et stærkt resultat i Americas. Vi opnåede desuden en rekordhøj bruttomargin på 55,4% og positiv indtjening. I en tid præget af geopolitisk usikkerhed, herunder de netop udmeldte toldsatser og potentielle yderligere ændringer i toldsatserne, fortsætter vi vores strategiske transition og investerer provenuet fra den nyligt gennemførte kapitalforhøjelse i fremtidig profitabel vækst.
Ud fra målsætningen om at vi vil styrke vores position inden for lydoplevelser til luksussegmentet, vil vi fortsætte med at forbedre vores produktportefølje, åbne butikker i vigtige byer og skabe opmærksomhed omkring vores uovertrufne lydkvalitet og håndværk. I kvartalet lancerede vi Bang & Olufsen Atelier, som giver kunderne mulighed for at være med til skabe skræddersyede produkter i samarbejde med vores specialister.”
- Finansielle highlights (3. kvartal 2023/24 i parentes)
- Like-for-like sell-out steg med 15% (-2%). Like-for-like sell-out for brandede salgskanaler steg med 21% (-8%).
- Omsætningen steg med 2,8% (-3,4%) i forhold til samme periode sidste år, eller 2% i lokal valuta (-3%), til DKK 631 mio. (DKK 614 mio.).
- Omsætningen fra brandede salgskanaler steg med 6% (0%) eller 5% i lokal valuta (0%).
- Bruttomarginen steg med 2,2 procentpoint til 55,4% (53,2%).
- EBITDA før særlige poster udgjorde DKK 88 mio. (DKK 72 mio.), og EBITDA-marginen før særlige poster var 13,8% (11,7%).
- EBIT før særlige poster udgjorde DKK 24 mio. (DKK 11 mio.), og EBIT-marginen før særlige poster var 3,8% (1,8%).
- Det frie cash flow udgjorde DKK 18 mio. (DKK 5 mio.).
- Intervallerne indsnævret for forventninger til regnskabsåret 2024/25
- Omsætningsvækst i lokal valuta: -3% til 3%
- EBIT-margin før særlige poster: -2% til 1%
- Frit cash flow: DKK -100 mio. til 0 mio.
- Omsætningsvækst i lokal valuta forventes at være i den lave ende af det udmeldte interval. EBIT-margin før særlige poster forventes at ligge midt i intervallet, mens frit cash flow forventes i øverste del af intervallet.
- Business highlights
- Den 4. december 2024 modtog vi provenuet fra den rettede emission, der blev gennemført den 27. november 2024. Der blev rejst 217 mio. kr. i nettoprovenu, som vil blive anvendt til investeringer i realisering af den udmeldte 3-årige vækstplan.
- Vi lancerede Bang & Olufsen Atelier, hvor kunderne tilbydes specialfremstillede produkter.
- Vi genskabte Beogram 4000c i et produktsamarbejde med Saint Laurent.
- Beolab 8 og Beosound Theatre fik Cradle to Cradle (C2C) certificering.
- Win Cities rapporterede samlet set en sell-out-vækst på 36%.
- Vi har fundet lokationer til en ny butik i Paris og tre butikker i Californien, som vi forventer at åbne i 2025/26.
- Kundebasen voksede med 5%, og antallet af kunder med to eller flere Bang & Olufsen-produkter steg med 4% i forhold til forrige kvartal.