Uddrag fra B&O, bearbejdet til dansk
Handelsopdatering – 1. kvartal 2025/26
Finansielle hovedpunkter (Q1 24/25 i parentes)
Sammenligneligt salg (like-for-like sell-out) steg med 1 % år-til-år (-2 %). Sammenligneligt salg i Branded-kanaler faldt med 1 % (-4 %).
Den rapportede omsætning faldt med 5,0 % år-til-år (-12,4 %), svarende til -4 % i lokale valutaer (-12 %), til 517 mio. DKK (544 mio. DKK).
Omsætningen fra Branded-kanaler faldt med 12 % (-4 %), eller 10 % i lokale valutaer (-4 %).
Bruttofortjenesten steg til 304 mio. DKK (301 mio. DKK). Bruttomarginen steg med 3,5 procentpoint til 58,7 % (55,2 %).
EBITDA før særlige poster var 27 mio. DKK (39 mio. DKK), svarende til en EBITDA-margin før særlige poster på 6,5 % (7,1 %).
EBIT før særlige poster var -27 mio. DKK (-17 mio. DKK), svarende til en EBIT-margin før særlige poster på -5,2 % (-3,1 %).
EBIT var -34 mio. DKK (-20 mio. DKK).
Det frie cash flow var -135 mio. DKK (-36 mio. DKK).
Finansiel forventning for 2025/26 (uændret)
Omsætningsvækst i lokale valutaer: 1 % til 8 %
EBIT-margin før særlige poster: -3 % til 1 %
Frit cash flow: -100 mio. DKK til 0 mio. DKK
Se venligst årsrapporten 2024/25 for flere detaljer om forventninger og forudsætninger.
Resume
Bang & Olufsen rapporterer et første kvartal med rekordhøj bruttomargin på 58,7 %.
Virksomhedsejede butikker og e-handel opnåede tocifret vækst, selvom den samlede omsætning faldt 4 % i lokale valutaer, primært som følge af lavere “sell-in”, da monobrand-partnere reducerede deres lagre.
Sammenligneligt salg steg med 1 %. Den strategiske omstilling fortsatte som planlagt med investeringer i fremtidig vækst gennem forbedret detailhandel, markedsføring og produktudvikling.
“Vi fortsatte implementeringen af vores strategi i Q1 ved at investere i fremtidig profitabel vækst. Selvom omsætningen faldt med 4 %, er vi glade for endnu engang at have opnået en rekordhøj bruttomargin, og vores ‘win cities’ oplevede stærk efterspørgsel med tocifret vækst i tråd med vores strategi.
Lanceringen af vores nye øretelefoner Beo Grace i september markerer starten på fejringen af Bang & Olufsens 100-års jubilæum. Vi har gentænkt, hvad øretelefoner kan være – Beo Grace destillerer alt det, vi har stået for siden 1925: smuk lyd, uovertruffent håndværk og tidløs luksus.”