Med udsigt til lavkonjunktur vil CEO Kristian Teärs strategi for Bang & Olufsen blive sat på en afgørende prøve. Tidligere har økonomiske afmatninger slået virksomheden ud af kurs. Udsigterne for 2022/23 er meget moderate, men Bang & Olufsen har muligvis opbygget en ny underliggende styrke og fået konstrueret en særligt interessant marketingmetode i sin Win London-kampagne, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Er endnu et turnaround-forsøg slået fejl for Bang & Olufsen?
Bang & Olufsens aktiekurs er siden efteråret 2021 blevet mere end halveret fra godt 35 til 16 i den forgangne uge. Det vil sige, at kursen nu er nede på samme niveau, som i oktober 2019, da nuværende CEO Kristian Teär tiltrådte og gik i gang med en genopretning med tilhørende kapitaludvidelse i 2020. Hidtil i år er kursen faldet med over 40 procent.
Kristian Teär er den fjerde administrerende direktør, der siden 2010 er tiltrådt i Bang & Olufsen, og som har udarbejdet en for omverdenen plausibel, ja overbevisende, ny turnaround-plan. For så at løbe ind i en ny nedtur.
Umiddelbart tyder tallene for 2021/22 på fremgang. Koncernen kan for andet år i træk melde om tocifret omsætningsvækst til 2948 mio. kr. i 2021/22 fra 2629 mio.kr. året før, mens EBIT-driftsresultatet steg til 46 mio. kr. fra 19 mio. kr. Derimod måtte Bang & Olufsen konstatere en fri pengestrøm på minus 172 mio. kr.
En kontrast til det plus på 0-100 mio. kr., der var ventet først på året, og et plus 119 mio. kr. året før. Dermed blev Bang & Olufsen presset tilbage i den for selskabet alt for sædvanlige tendens med en negativ fri pengestrøm.
Alene i regnskabsårets fjerde kvartal sås en fri pengestrøm på minus 190 mio. kr. mod plus 34 mio. kr. i det tilsvarende kvartal i 2020/21. I fjerde kvartal faldt omsætningen desuden med 10 procent – 12 procent i lokale valutaer. Ikke mindst lockdowns og større lageropbygning i Kina bidrog til opbremsningen i fjerde kvartal.
På den baggrund har Bang & Olufsen offentliggjort en moderat udsigt for 2022/23. Der forudses en omsætningsudvikling på mellem minus 4 og plus 5 procent, og en overskudsgrad (EBIT-margin) på mellem minus 2 og plus 3 procent samt en fri pengestrøm på mellem minus 50 og plus 100 mio. kr. Der er tegn på et globalt økonomisk tilbageslag med faldende forbrugetillid og tendens til vigende privatforbrug på mange af virksomhedens markeder, og de brede forventningsspænd afspejler, at usikkerheden aktuelt er betydelig.
Blandt nogle analytikere er der stadig tro på, at turnaround-processen trods alt har skabt et mere fleksibelt og robust Bang & Olufsen. Frem til udgangen af 2021 var der udbredt tro på, at denne gang var det lykkedes.
Og måske bevæger genopretningsprocessen sig stadig fremad. Bruttoindtjeningen holder sig på et højt niveau. Koncernen er i fjerde kvartal (marts-maj) løbet ind i helt særlige udefrakommende problemer med komponentmangel, stigende priser på, energikomponenter og transport, usikkerheden som følge af Ruslands angrebskrig og lockdown i Kina.
Der er stadig grund til at antage, at produktions- og produktplatformen er styrket i de seneste to år.
De initiativer, som Bang & Olufsen har taget i sin marketings- og salgsorganisation, kan give yderligere gevinst, når de for alvor slår igennem. Et eksempel er den såkaldte Win London-kampagne, hvor koncernen med forholdsvis få investeringer har opnået en fremgang i sell-out på 103 procent i 2021/22. Kendskabet til Bang & Olufsen og salget er øget med målrettede indsatser over for særlige kundesegmenter. Også i det ellers problematisk fjerde kvartal har der ifølge CFO Nikolaj Wendelboe været en god udvikling i London. Koncernen vil satse på større metropoler med en høj koncentration af kundesegmenter – på tværs af kontinenterne.
Nu skal de mange gode ideer og spændende produkter vise deres værdi i markedet. Det er netop en situation, som Bang & Olufsen set med omverdenens øjne har været i nogle gange før – og som for ofte er blevet fulgt af skuffelser.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.