Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Boganmeldelse: Opslagsværk til den aktive bestyrelse

Økonomisk ugebrev

onsdag 01. april 2015 kl. 8:47

Boganmeldelse: Det mest imponerende ved Valcon Management-direktør Lars Bo Hansens og headhunter Sten Ernlands nye bog, ”Den aktive bestyrelse – udvikler virksomheden og skaber konkurrenceevne”, er, at det er lykkedes dem at overtale prominente navne i dansk erhvervslivs top til at lægge ryg til sagen. Der er langt mellem snapsene i bogen, der nok kan benyttes som opslagsværk for nye bestyrelsesmedlemmer, men næppe bidrager med meget nyt til erfarne bestyrelsesmedlemmer. Bogen præsenterer fire velkendte makrotrends – globalisering, volatilitet, uforudsigelighed og regulering – og gennemgår konsekvenserne i relation til bestyrelsesarbejdet.

Bogen afsluttes med ganske fornuftige ”hvem” og ”hvad” anvisninger til fokusområder, hvor bestyrelsesoptimeringen typisk halter. Bogen adresserer således i rigt omfang vigtige temaer for bestyrelsesarbejdet og tjener som opslagsværk sine læsere godt. Men den bliver aldrig rigtigt interessant som en fortælling, der bringer det erfarne bestyrelsesmedlem videre. Overliggeren er generelt sat lavt, og bogen virker ugennemtænkt, når forfatterne f.eks. hævder, at en nærmere gennemgang af makrotendenser ikke er bogens formål og ligger uden for ”en bog af denne type”. Problemet er ikke, at læserne ikke kan tilgive dette fravalg. Problemet er, at læserne ikke aner hvilken type bog, forfatterne mener, de har skrevet. Er det en debatbog? Er det et opslagsværk? Er det en guide? Svaret er uklart og måske netop det er årsagen til, at forfatterne benytter uforholdsmæssigt meget tid på at forklare bogens opbygning og introducerer et hav af begreber, som aldrig rigtigt forfølges.

Med mindre bogen er tiltænkt Handelshøjskolens førsteårsstuderende som introduktion til bestyrelsesarbejdet, er det meget svært at se, hvilke professionelle bestyrelsesmedlemmer, der vil opleve faglig berigelse efter endt læsning. De fleste burde vide det meste på forhånd. Bogen bygger på interviews med en række bestyrelsesformænd og gør flittigt brug af citater fra markante danske bestyrelsesformænd, hvilket som udgangspunkt er en god íde. Men desværre benyttes kapaciteterne udelukkende til at understøtte forfatternes egne budskaber, der ofte er indlysende sandheder uden substans. Vi kommer aldrig med i bestyrelseslokalet. Bogen giver aldrig indsigt i konkrete beslutningsprocesser fra de interviewede. Den ridser virkeligheden op ved at konstatere, at de mange forandringer i omverden kræver, at bestyrelserne omstiller sig. Bogen giver sit bud på konsekvenserne for bestyrelsesarbejdet, men forfatterne efterlader læseren med svar uden sovs på kartoflerne.

Forfatterne konkluderer blandt andet, at konsekvensen af øget regulering og offentlighedens opmærksomhed på spektakulære skandaler kræver, at ”bestyrelsen skal opføre sig ordenligt”. Og de underbygger budskabet med et citat fra bestyrelsesformand i Haarslev Industries om, at ”bestyrelsen skal have orden i penalhuset.” Ja tak, men hvem kan være uenige i det budskab? Bogens godt 200 sider fortsætter ufortrødent i samme mere eller mindre abstrakte ligegyldigheder, når perspektivet drejes fra konsekvens af makrotrendser mod hvem og hvordan bestyrelsesarbejdet skal varetages og udføres. Forfatterne mener ikke overraskende, at ”bestyrelsen skal sammensættes optimalt” og de giver løsninger på hvordan dette kan sikres. Desværre forbliver budskaberne svævende vokaliseringer af en Power Point præsentation fra konsulentverden om, at: ”bestyrelsens kompetencer bør harmonere med virksomhedens strategiske udfordringer,” og ”samarbejde kræver, at man er god til at lytte og sætte sig ind i andre menneskers situation.”

Tja, det kan tænkes at mange bestyrelsesmedlemmer oplever problemet, men forfatternes løsning er, at implementere ”værdimæssige kompetencer” og det behøver, ifølge forfatterne, ikke at være ”noget blødt og ukonkret”. Ret mange mere præcise ansvisninger kommer de ikke med. Bogen introducerer flere nye interessante begreber og observationer i forhold til fremtidens bestyrelsesarbejde. Desværre skøjter forfatterne, på samme facon som med makrotendenserne, i høj fart henover dem. Det kunne f.eks. have været interessant om bogen havde forholdt sig på end ti linjer til erkendelsen i, at ”vi har ikke kunnet finde dokumentation for, at den rigtige formand er garanti for resultater på langt sigt.” Ligeledes hvordan brugen af Big Data, private equity-værktøjskassen og værdibaserede kompetencer udfoldes og praktiseres. Forfatterne synes ikke selv at være optaget af disse forhold. Men mere at huske bestyrelsen på, at de skal formulere en klar strategi. Det kommer næppe som en overraskelse.

”Den aktive bestyrelse”, Steen Ernland og Lars Bo Hansen, 256 sider, Gyldendal Business, 2015.

[postviewcount]

Jobannoncer