Med det skuffende resultat, som CEO Kristian Teär har leveret i første kvartal 2022/23, er det blevet mere sandsynligt, at Bang & Olufsen igen kan få brug for mere kapital. Den danske ikon-virksomhed er stadig i stand til at tage interessante, måske lovende, nye initiativer. Men underliggende rejser spørgsmålet sig: Vil endnu en topchef – af en snart lang række – løbe panden mod en mur i det danske ikon? Fagredaktør Morten Sørensen har analyseret regnskabet.
Bang & Olufsen er igen angrebet af den sygdom, der har plaget virksomheden i alt for mange år: Virksomheden bløder kontanter. I løbet af et år frem til udgangen af august i år er den tilgængelige likviditet faldet med 401 mio. kr. til 207 mio. kr. Og dermed er den tilgængelige likviditet nu lidt lavere, end den var, da Bang & Olufsen i 2020 rejste ny kapital på børsen.
Topchef Kristian Teär skal demonstrere en klar forbedring i de kommende kvartaler. Dels for at hindre, at aktiekursen fortsætter ned efter at være faldet 38 pct. over den seneste måned og 72 pct. siden årsskiftet. Dels for at hindre, at koncernen bliver kastet ud i en likviditetskrise.
Tilliden til Bang & Olufsen er hårdt ramt. Tallene for regnskabsårets første kvartal (der sluttede 31. august) er ikke gode. Et salgsdyk i Kina har trukket ned i en ellers ”robust efterspørgsel”. Den frie pengestrøm ligger med minus 81 mio. kr. allerede under den ramme for pengestrømmen på mellem minus 50 og plus 100 mio. kr., som koncernens outlook for hele 2022/23 indebærer.
Nok er første kvartal som regel svagt, men den frie pengestrøm ligger faktisk 100 mio. kr. under det tilsvarende kvartal sidste år. Pengestrømmen trækkes ned af et negativt resultat og af en lagerbeholdning, der ultimo august lå på 102 pct. af omsætningen i første kvartal mod 68 pct. et år tidligere. Lagerbeholdningen steg endda, selv om et betydeligt parti hovedtelefoner, der var beregnet til det kinesiske marked, i løbet af kvartalet i stedet blev solgt til USA – tilsyneladende med stor rabat.
Bang & Olufsens ledelse går ud fra, at de kommende kvartaler bliver bedre, sådan som de – sæsonbetinget – plejer at blive. Bang & Olufsen ser også tegn på fremgang i det ellers så hårdt ramte kinesiske marked, og selvom volatiliteten og usikkerheden stadig er betydelig, så formår virksomheden at sætte prisen op i takt med inflationen.
Topledelsen med CEO Kristian Teär og CFO Nikolaj Wendelboe i spidsen har netop lanceret defensive, likviditetssparende initiativer. Der er indført generelt ansættelsesstop, produktionen bliver droslet ned for at sikre en ”effektiv lagerudvikling,” altså for at få lagrene ned i forhold til omsætningen, og de planlagte investeringer trækker ud over en længere periode. På denne baggrund understreger ledelsen, at den har tilstrækkeligt med cash til også at gennemføre sine offensive planer.
Adskillige vækstinitiativer skal føres ud i livet i de kommende måneder: Bang & Olufsen har haft stor succes med at målrette sin salgs- og marketingindsats mod særligt velhavende kunder i London i sin såkaldte Win London-kampagne, der har krævet ret beskedne investeringer. Den idé skal nu også bruges i Paris og New York.
Koncernen vil føje USA til sine kernemarkeder, blandt andet for at mindske afhængigheden af Europa og Asien (Kina). Samtidig skal en endnu højere del af marketingsatsningen ske på netop koncernens kernemarkeder over for High Net Worth Individuals – mennesker, der har en umiddelbart investerbar formue på over 1 mio. US-dollar. Om det grundlæggende lykkes at rette op på den faldende tendens i salg, indtjening og pengestrøm er dog et åbent spørgsmål. Bang & Olufsen har historisk har haft svært ved at skabe positive frie pengestrømme, men det skal lykkes at akkumulere kontanter i de kommende måneder, hvis Kristian Teärs turnaround-planer for virksomheden skal gennemføres.
I de seneste fem hele regnskabsår har virksomheden kun i to år præsteret en positiv fri pengestrøm, og over disse fem år har den frie pengestrøm været på tilsammen minus 474 mio. kr. Hertil kommer altså yderligere et minus på 81 mio. kr. i det seneste kvartal.
Koncernen har i tidligere år klaret likviditetsproblemerne ved at frasælge virksomheder og aktiviteter og ved at rejse ny kapital på børsen. Det er svært at se, at der er flere aktiviteter at sælge, og om der – med det aktuelle marked – kan gennemføres en ny emission indenfor det næste år er tvivlsomt.
Morten Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.