Metaverset – for stort til at ignorere, men med store usikkerheder forbundet. Så hvad stiller man op? McKinsey skriver, at CEO’er bør sikre sig, at de møder deres kunder, hvor de er – både virtuelt og IRL – in real life.
De virksomheder, der bygger metaverset, beskriver det som fremtidens version af internettet. Det er ikke ligefrem en beskeden sammenligning. Men det beskriver meget godt metaversets mulige omfang. Kort sagt, det har potentiale til fundamentalt at forandre den måde, vi agerer i verden på.
95 pct. af erhvervslederne tror på, at metaverset vil have en positiv indvirkning på deres branche inden for fem til ti år, og 61 pct. forventer, at det vil ændre den måde de arbejder på. Metaverset har størst potentiale til at styrke sektorer som banker, produktion, medier, service, detail og telekommunikation.
Udviklingen af metaverset rummer altså enorme muligheder. Men der medfølger også flere store risici. Den største risiko er klar: Risikoen for at misse den bølge af forandring, som metaverset kommer til at udløse med sin banebrydende teknologi. Og netop derfor er metaverset et emne, der burde optage CEO’er.
McKinsey estimerede metaversets markedsværdi tilbage i juni 2022 til mellem 200-300 mia. USD. Siden da er markedsværdien vokset, og i 2030 kan den være 4-5 trillioner USD. Grunden dertil er eksponentiel udvikling, som er mulig i kraft af flere faktorer: Metaverset appellerer til en mangfoldig målgruppe – uanset, køn, geografi, alder – lig internettet, vil det være for alle.
Derudover har forbrugere allerede vist, at de er interesserede i at benytte teknologien, mens virksomheder investerer tungt i at bygge den nødvendige infrastruktur. Skeptikere bemærker, at andre teknologier nogle gange har taget overraskende lang tid med at nå frem til deres kommercielle potentiale. AI er én af dem. Selv efter årtier mener mange analytikere, at AI stadig ikke har nået sit fulde potentiale.
Er der risiko for, at metaverset vil lide en lignende skæbne? Efter McKinseys opfattelse er udviklingen af metaverset stadig nogle år væk fra et vendepunkt. Men det kan nemt tage længere tid. Det er svært at estimere, da udviklingen stadig er forbundet med flere ubekendte.
Fundamentale generationsændringer sker sjældent fra den ene dag til den anden. De tager år og er resultatet af ophobningen af flere teknologiske fremskridt. Teknologien er endnu ikke klar til at understøtte metaverset i stor skala. Det integrerede eller sande metavers er fortsat langt væk. Det er dog stadig holdningen, at meget få vil være uberørte af metaverset. Og hele 71 pct. af de 79 største globale virksomheder har allerede investeret i metaverset. Alene omfanget af metaverset – og selvfølgelig potentialet – tvinger næsten CEO’er til at give det opmærksomhed.
CEO’ens to-do liste
Som CEO kan man allerede nu eksekvere på tre trin for at sikre, at man er på forkant med metaversets udrulning og får positioneret sin virksomhed godt fra start af.
1) Start med ’hvorfor. Fokuser mindre på, hvad metaverset i bund og grund kan tilbyde og mere på, hvordan metaverset passer ind i virksomhedens dagsorden. CEO’en bør finde ud af, hvordan metaverset kan indgå i den nuværende forretningsmodel og bringe værdi for kunderne. Tilpas metaversets faktorer til virksomheden og ikke omvendt.
2) Vær funktionel og praktisk med ’hvad’. Det kan være fint at søge inspiration eksternt, men man bør identificere og prioritere projekter, der passer ind i virksomhedens strategi og derfra udvikle koncepter, business cases og road maps. At integrere metaverset i ens forretningsmodel kræver en seriøs indsats og bør behandles derefter. Det er ikke en gimmick eller et ’for sjov’ sideprojekt.
3) Gå forrest med ’hvordan’. Sæt først visionen, og find da ledere til at tage styringen på hvert af projekterne. Ved at uddelegere projekterne er der større chance for, at de bliver forankret i den funktionelle dagsorden. Det er også en mulighed at finde en person til at tage lead på hele initiativet – flere virksomheder har allerede udnævnt en Chief Metaverse Officer.
Med den virkelige verden præget af problemer (såsom krig, COVID-19, inflation og ulighed), tilbyder metaverset et alternativ. Det er formentlig en del af forklaringen for de millioner af kunder, der strømmer til den tidlige version af metaverset. CEO’er bør sikre sig, at de hopper på metavers-toget før det forlader stationen.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.