Alm. Brand Group, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, har på deres kapitalmarkedsdag i København præsenteret en ny strategi for perioden 2026-2028. Selskabet forventer at øge det forsikringstekniske resultat til DKK 2,35 mia. ved udgangen af 2028, en stigning på DKK 500 mio. sammenlignet med den nuværende strategi. Combined ratio, en central indikator for forsikringsdriften, forventes forbedret til 82 mod tidligere 84,5.
Strategien indebærer desuden en stigning i resultat pr. aktie på gennemsnitligt 10 pct. årligt fra 2026-2028. Selskabet vil styrke sin digitale transformation for at øge effektiviteten og kundeoplevelsen. Driftsdirektør Bo Krag Esbensen fremhæver, at andelen af digitalt anmeldte skader skal stige fra nuværende 50 pct. til 80 pct. i 2028. Derudover vil DKK 185 mio. fra Alm. Brand Fonden blandt andet blive anvendt til at lancere et loyalitetsprogram, som vil gavne omkring 100.000 privatkunder. På erhvervsområdet vil Alm. Brand fokusere på vækst blandt landbrugskunder og små og mellemstore virksomheder, mens Codan skal udvide kundeporteføljen blandt større erhvervskunder.
Samtidig styrker koncernen partnerskaber med banker for at øge distributionen af forsikringer gennem flere filialer. Administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen understregede, at Alm. Brand nu er en fuldt konsolideret koncern, som står stærkt på det danske marked med en markedsandel på 15 pct. Selskabet forventer at kunne udnytte sin øgede skala til at opnå mere lukrativ vækst og styrke sin markedsposition yderligere. Alm. Brand aktien falder 1,0 pct. som følge af annonceringen af deres nye strategi og kapitalmarkedsdagen.



