Novo Nordisk-aktien steg med 2,0 pct. i går, efter selskabet præsenterede nye planer for lanceringen af sin kommende vægttabspille på det amerikanske marked. Den danske medicinalgigant meddelte, at pillen vil blive gjort tilgængelig via digitale sundhedsplatforme – såkaldte telehealth-hjemmesider – så snart lægemidlet opnår godkendelse fra de amerikanske sundhedsmyndigheder, hvilket forventes at ske i første halvår af 2026.
Ifølge selskabets amerikanske direktør, Dave Moore, skal denne strategi hjælpe Novo Nordisk med at generobre tabt terræn på det lukrative amerikanske fedmemarked, hvor konkurrenten Eli Lilly har overtaget førerpositionen. Den digitale distributionskanal vil ifølge Moore skabe “opmærksomhed på et andet niveau” og udnytte den stærke brandværdi, Novo allerede har opbygget med sine succesfulde produkter Ozempic og Wegovy. Desuden overvejer selskabet at tilbyde vægttabspillen via abonnementsaftaler, hvilket kan give en mere stabil indtægtsstrøm og fastholde kunderne over længere tid.
Novo Nordisk planlægger samtidig at producere den nye pille i USA, hvilket både kan reducere forsyningskædeusikkerhed og styrke selskabets position i det amerikanske marked. Tiltaget kommer i kølvandet på en række initiativer, der skal gøre Novo Nordisks fedmebehandlinger mere tilgængelige for forbrugerne. Tidligere på ugen blev det eksempelvis offentliggjort, at selskabet indgår et samarbejde med detailgiganten