Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind

Danske Bank: Scandinavian Tobacco nedjusterer, ramt af Trumps toldpolitik

Oscar M. Stefansen

onsdag 21. maj 2025 kl. 10:19

Fra Danske Bank:
Den positive fremgang fortsatte tirsdag på det danske aktiemarked, hvor C25-indekset for ottende dag i træk endte i grønt. Novo Nordisk, Vestas samt Ørsted var tirsdag medvirkende til en samlet fremgang i eliteindekset på 1,4 pct., og er dermed de seneste otte handelsdage oppe med omtrent 7 pct. På de europæiske aktiemarkeder var tendensen den samme, og her endte det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks med fremgang på 0,7 pct. Det tyske DAX-indeks, der tirsdag steg 0,4 pct., endte i nyt rekordniveau. I USA blev der tirsdag sat en stopper for en længere periode med fremgang, da S&P 500-indekset tirsdag lukkede med et fald på 0,4 pct. Indekset var ellers steget de foregående seks handelsdage med samlet set 5,4 pct. I USA tikkede markedsrenterne opad i kølvandet på Moody’s nedjustering af USA’s kreditværdighed, og særligt teknologiaktierne trak tirsdag markedet ned. Onsdag morgen er de asiatiske aktiemarkeder påbegyndt handelsdagen med fremgang til stort set alle de større regioner.

– Danmark

Scandinavian Tobacco Group (STG) har nedjusteret sine forventninger for året 2025 som følge af pres fra den amerikanske toldpolitik og en svækket dollarkurs. Selskabet har oplevet en svær start på året, hvor både omsætning og driftsresultater har skuffet i forhold til forventningerne. For første kvartal 2025 steg den rapporterede nettoomsætning med 1,3 pct. til DKK 2,0 mia., men den organiske nettoomsætningsvækst faldt med 8,8 pct. EBITDA før særlige poster faldt med 5,3 pct. til DKK 317 mio., og EBITDA-marginen blev reduceret til 16,1 pct. STG’s nedjustering af forventningerne skyldes ændringer i USA’s internationale handelspolitik med forhøjede toldsatser på 10 pct. og en lavere USD/DKK-valutakurs. Det amerikanske marked, som står for cirka 45 pct. af koncernens nettoomsætning, er hårdt ramt af disse ændringer. STG forventer nu rapporterede nettoomsætninger for 2025 i intervallet DKK 9,1-9,5 mia., nedjusteret fra tidligere DKK 9,2-9,7 mia. EBITDA-marginen forventes at ligge mellem 18-22 pct., påvirket af toldrelaterede prisstigninger. Aktien faldt med 12,5 pct., da nedjusteringen og de svage kvartalstal ikke blev modtaget godt af investorerne. CEO Niels Frederiksen understreger, at fokus er på at navigere gennem denne periode med øget usikkerhed ved at beskytte markedsandele og cash flow, mens integrationen af Mac Baren fortsætter.

– Øvrige nordiske markeder

Volvo har fået EU-kommissionens godkendelse til at danne et joint venture med Daimler Truck. Dette partnerskab fokuserer primært på udvikling og levering af softwaredefinerede køretøjsplatforme til kommercielle køretøjer samt anden software. EU’s godkendelse er givet under reglerne for fusioner, da transaktionen ikke anses for at skabe konkurrencemæssige problemer, grundet den begrænsede markedsposition virksomhederne vil have sammen. Det fælles selskab, der blev annonceret første gang i maj sidste år, og som fik en bindende aftale i oktober samme år, vil have sit hovedsæde i Göteborg og vil være lige ejet af Volvo og Daimler Truck. Volvo B-aktien steg 0,04 pct., men Daimler Truck Holding-aktien faldt 0,2 pct.

– Øvrige udland

CATL, den kinesiske batterigigant, har gjort en bemærkelsesværdig debut på aktiemarkedet i Hongkong, hvor aktien steg 16,0 pct. på første handelsdag. Selskabet, der allerede er børsnoteret i Shenzhen, Kina, er verdens største producent af batterier til elbiler og har nu en markedsværdi på over DKK 1.000 mia. CATL producerer mere end en tredjedel af alle elbilbatterier globalt og leverer blandt andet litiumbatterier til Tesla. Børsnoteringen i Hongkong sker midt i en intens handelskrig mellem Kina og USA, hvor amerikanske investorer blev udelukket fra at handle aktien. Desuden har amerikanske myndigheder opfordret storbanker til at trække sig fra selskabet, og Pentagon har tidligere mærket CATL som en “militærvirksomhed”, en beskyldning der er blevet afvist af CATL. Virksomheden planlægger at anvende en stor del af kapitalen fra børsnoteringen til at bygge en ny fabrik i Ungarn, hvor 90 pct. af de rejste midler vil blive investeret. Denne fabrik vil levere batterier til europæiske bilproducenter som BMW og Volkswagen. Dette skridt er en del af en større tendens, hvor kinesiske elbilproducenter flytter produktionen til “venligere lande” på grund af høje toldsatser fra USA og EU. Kinesiske BYD har også annonceret planer om nye fabrikker i Ungarn, Indonesien og Usbekistan og er allerede i gang med byggeriet i Thailand og Brasilien. CATL’s primære marked er dog Kina, som står for knap 70 pct. af virksomhedens omsætning, med en stigning i elbilsalget på 40 pct. i 2024 sammenlignet med året før.

Hurtige nyheder er stadig i beta-fasen, og fejl kan derfor forekomme.

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Relaterede nyheder

Jobannoncer

No data was found

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank