Fra Danmarks Statistik:
Detailomsætningsindeks november 2025
Det samlede detailsalg steg 1,5 pct. fra oktober til november, når der korrigeres for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Der var fremgang i alle tre varegrupper, idet salget af beklædning mv., andre forbrugsvarer og fødevarer og andre dagligvarer steg hhv. 2,7 pct., 1,6 pct. og 1,1 pct. I denne offentliggørelse er der fokus på de traditionelle julegavebrancher, hvor omsætningen i november i år ikke har udgjort en lige stå stor andel af omsætningen i januar-november som i de seneste år.
November står stærkere end tidligere – men ikke så stærkt som sidste år
November er en stor handelsmåned, hvor kampagner og gode tilbud sætter gang i julehandlen. Sammenlignet med gennemsnittet i årene 2010-2019 har omsætningen i november de seneste år udgjort en større andel af årets omsætning i mange af de traditionelle julegavebrancher.
Samlet set var novembers andel af omsætningen i januar-november dog lavere i 2025 end i de seneste år. Novembers andel af omsætningen i januar-november udgjorde 10,2 pct. i 2024 og er i 2025 faldet til 9,4 pct.
Den faldende tendens i 2025 gør sig særligt gældende for branchen detailhandel med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik, vaser, lysestager mv. , hvor andelen er faldet fra 18,6 pct. i 2024 til 17,2 pct. i 2025. Det næststørste fald ses i branchen detailhandel med bøger, aviser og papirvarer , som er faldet fra 12,9 i 2024 til 11,9 i 2025. I en anden traditionel julegavebranche, detailhandel med spil og legetøj samt musik- og videooptagelser , er andelen faldet fra 17 pct. i 2024 til 16 pct. i 2025.
Revisioner siden seneste offentliggørelse
I seneste offentliggørelse steg det sæsonkorrigerede detailomsætningsindeks med 0,9 pct. mellem september og oktober. Stigningen opjusteres til 1,0 pct. i denne offentliggørelse. Udviklingen fra august til september revideres fra 0,0 pct. til en stigning på 0,2 pct.
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks . Se også emnesiden Detailomsætningsindeks .
Hurtige nyheder er stadig i beta-fasen, og fejl kan derfor forekomme.

