DFDS opjusterede nok engang 2022-forventningerne, men det overskygges af de første tegn på svaghed i fragttallene for oktober og usikkerheder om kommende refinansiering af gæld. Guidance lægger op til et stort udfaldsrum for 4. kvartal. Recessionsfrygt overskygger, at aktien fundamentalt set stadig ser billig ud samt udmeldingen om, at den vigtige passagerforretning godt kan være counter-cyklisk, skriver analytiker Steen Albrechtsen i denne analyse.
DFDS opjusterede forventningerne til 2022 på baggrund af en stærk udvikling i 3. kvartal efter en stribe opjusteringer tidligere på året. En del af opjusteringerne har bl.a. baggrund i brændstoftillæg, som primært er en overvæltning af øgede omkostninger til kunderne. Det ændrer dog ikke ved den positive udvikling.
Året startede med en forventning om 23-27 pct. vækst i omsætningen i forhold til 17.869 mio. kr. i 2021, drevet af et comeback til passagerforretningen og helårseffekten af det relativt store opkøb af HSF Logistics sidste år, der booster omsætningen med tæt på 4 mia. kr.
Oprindeligt var EBITDA-forventningen 3,9-4,4 mia. kr. i starten af februar, dvs. før den geopolitiske usikkerhed rykkede helt frem på forreste række. Status efter 3. kvartal er en forventning om en omsætningsvækst på 45 pct. og et EBITDA-resultat på 4,8-5,0 mia. kr., hvilket dermed bringer DFDS tæt på 2023-ambitionen om et EBITDA-resultat på 5,0-5,5 mia. kr.
Fremgangen i 3. kvartal var især drevet af et bedre end ventet comeback til den passagerforretning, som er af afgørende betydning for indtjeningen. Det illustreres nok allerbedst ved at fremhæve, at det samlede EBITDA i 3. kvartal steg med 88 pct. fra 848 mio. kr. til 1.591 mio. kr. Heraf tegnede passagerforretningen sig for en fremgang fra 52 mio. til 569 mio. i EBITDA i 3. kvartal alene målt i forhold til 3. kvartal 2021.
Efter de første tre kvartaler har DFDS 3.871 mio. kr. i EBITDA i hus, og for 4. kvartal er der derfor udsigt til et EBITDA-resultat omkring 900-1.100 mio. kr. for at årsforventningen nås.
Når kursen trods de gentagne opjusteringer endnu er omkring 20 pct. under højdepunktet i august, så hænger det nok sammen med den stigende recessionsfrygt, som næppe kan undgå at påvirke især DFDS’ fragtomsætning. Og det ser man måske allerede nu.
Det er i hvert fald tydeligt i den nyeste fragtstatistik for oktober måned, hvor der var en pæn nedgang i fragtmængderne på 9 pct. samlet set. Tilbagegangen sås både i Nordeuropa og på den engelske kanal, mens der var en fremgang i mængderne i Sydeuropa (the Mediterranean). Passagervolumenerne steg fortsat, men her gør covid-19 sammenligningstallene sværere at gennemskue. Som et overordnet pejlemærke kan det dog noteres, at passagertrafikken trods fremgangen endte på indeks 84 i forhold til oktober 2019, mens antallet af biler flugter med et indeks på 85. Der er med andre ord stadig plads til forbedring i passagerforretningen, og det vil givetvis gøre 2023-målsætningen opnåelig igen.
Fra 2022 til 2023 er der dog i de nyeste konsensusforventninger ikke udsigt til vækst i hverken omsætning eller EBITDA – snarere tværtimod. Omsætningen ventes stort set uændret på 26 mia. kr. i 2023 mod 26,1 mia. kr. i år. På EBITDA er forventningen 4,6 mia. kr. i 2023 mod 4,7 mia. kr. i år.
Nu skal man aldrig lægge 100 pct. vægt på et selskabs egne udmeldinger og syn på sammenhænge. Men det er alligevel værd at notere, at DFDS selv anser passagerforretningen som ganske modstandsdygtig overfor recessionen. Begrundelsen er primært, at passagerne i en presset økonomi tilvælger de kortere ture og færgeruter. Man går faktisk så langt som til at kalde passagerforretningen ”counter-cyclical”.
DFDS har de senere år været aktive på opkøbsfronten, senest med opkøbet af HSF. Den høje aktivitet har medført, at den nettorentebærende gæld ligger lidt til den høje side. Aktuelt er den på 11,6 mia. kr. og kun 40 pct. har fast rente. Det skaber en sårbarhed i forhold til stigende korte renter.
4,9 mia. kr. stammer fra det store opkøb af tyrkiske UNRR før corona, og det lån er ved at blive refinansieret. Meldingen er en god opbakning fra de fem banker, og en aftale forventes lukket snart og helt sikkert før årets slutning. Vi noterer også, at man i 3. kvartal har indfriet et obligationslån og i stedet optaget et bridge-loan, som løber 2023 ud.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.