Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Efter ejerfiaskoer: Finsk koncern satser på danske luksusbrands

Morten Sørensen

fredag 26. januar 2024 kl. 11:25

Efter ejerfiaskoer: Finsk koncern satser på danske luksusbrands

Den finske Fiskars-koncern vil nu forsøge, hvad der ikke er lykkedes for danske ejere som Carlsberg og Axcel: At få det fulde internationale potentiale ud af de førende danske luksusmærker Royal Copenhagen og Georg Jensen, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Det er danske luksusmærker, der skal drive væksten i den finske Fiskars-koncern i de kommende år. Det fremgår af de planer, som Fiskars CEO Nathalie Ahlström har fremlagt på blandt andet koncernens kapitalmarkedsdag. Fiskars vil dermed forsøge at skabe en luksusdivision bestående af især disse førende danske mærker – en idé danske ejere som Carlsberg og Axcel ikke har haft succes med.

Fiskars, grundlagt i 1649, er især kendt for sine sakse og haveredskaber og omsatte i 2022 for 9,4 mia. kr. Især siden 2010 har koncernen ekspanderet med opkøb af udenlandske varemærker. Den har blandt andet i 2013 købt porcelænsvirksomheden Royal Copenhagen, og i slutningen af 2023 har Fiskars overtaget det større Georg Jensen.

CEO Nathalie Ahlström vil gøre Fiskars’ største mærker større og mere kraftfulde, og især vil hun positionere koncernen mere i retning mod luksus – det attraktive segment, hvor kunderne, rige mennesker, kun bliver rigere og rigere, som Bang & Olufsen-chef Kristian Teär formulerer det.

Selvom Fiskars er koncernens største ankerbrand, så vil Fiskars især accelerere udviklingen og ”overinvestere” i luksusmærkerne Georg Jensen, Royal Copenhagen og det mindre britiske porcelænsmærke Wedgwood. Georg Jensen og Royal Copenhagen er nu de to største mærker efter Fiskars i koncernen, der også omfatter mærker som Arabia, Gerber, iittala og Waterford.

Strategien for luksusmærkerne ligner den strategi, som Bang & Olufsen følger for at slå igennem i dette segment. Der skal satses på et markant luksusimage, på partnere, på direkte kontakt med velhavende kunder gennem egne salgskanaler, livsstil med særlige oplevelser i butikkerne, på bæredygtighed og på globale nøglebyer.

Det er de greb, som generelt anbefales i opbygningen af luksusbrands, som også skal rumme noget mere udefinerligt – en særlig fornemmelse for og tillid til både produkt og kunder, en særlig langsigtet tro på produkterne og deres potentiale. Luksusmærkerne er ofte kontrolleret af familier, der har ejet dem i meget lang tid.

Fiskars arbejder også på at slå bedre igennem i Kina, hvor de kan bygge på en særligt god kinesisk position for Wedgwood og nu også vil styrke Georg Jensen og Royal Copenhagen. Luksus kan være særdeles lukrativt, som det er blevet bevist af franske LVMH, der er Europas næstmest værdifulde virksomhed (efter Novo Nordisk), af franske L’Oreal, der er den fjerdemest værdifulde, af franske Hermès på sjettepladsen samt af Dior på plads nummer 13.

Fiskars ligger målt på samlet markedsværdi og på price/earnings på et langt mere beskedent niveau end disse store luksusgrupper. Siden Nathalie Ahlström fremlagde strategien for Fiskars, er kursen på selskabets aktier steget fra 14,2 til aktuelt 16,8. Markedet synes umiddelbart at have tillid til, at Fiskars kan gøre, hvad Carlsberg og kapitalfonden Axcel tidligere har opgivet at gennemføre: Nemlig at realisere en langsigtet plan om at gøre Georg Jensen og Royal Copenhagen til kernen i en luksusgruppe med international gennemslagskraft.

Carlsberg havde faktisk frem til 2000 samlet en god del af den luksusprægede danske kunstindustri i den børsnoterede Royal Scandinavia-koncern. Carlsberg solgte i 2000 Royal Scandinavia til den danske kapitalfond Axcel, og Carlsbergs daværende topchef Flemming Lindeløv glædede sig i salgsmeddelelsen over, at koncernen blev solgt til en ejer, der ville investere i den fortsatte udvikling af koncernen.

CEO Christian Frigast fra Axcel forsikrede, at Royal Scandinavias position som den ledende skandinaviske kunstindustrivirksomhed skulle ”opretholdes og videreudvikles”. Der var dengang ifølge Frigast glimrende muligheder for at skabe yderligere organisk vækst og vækst i Royal Scandinavia gennem strategiske alliancer og opkøb. I 2004 havde Axcel imidlertid besluttet at sælge virksomhederne i gruppen. Flemming Lindeløv var i mellemtiden blevet topchef i Royal Scandinavia, og han kunne nu ifølge Børsen – måske lidt overraskende – oplyse, at ”det har fra starten været planen at sælge de enkelte varemærker én for én”. Royal Copenhagen gik i 2013 videre til Fiskars, og Georg Jensen er altså i 2023 – efter en tid at have været ejet af en investor i Bahrain – også endt hos Fiskars.

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Vi søger to studentermedhjælpere til Dansk Sygeplejeråds Økonomiafdeling
Region Hovedstaden
Dansk Sygeplejeråd søger regnskabskonsulent med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z
Region Hovedstaden
Chef for Digitalisering og Økonomi
Region Sjælland
Kontorchef til Center for Økonomi og Koncern i Indenrigs- og Sundhedsministeriets departement
Region Hovedstaden
Dansk Erhverv søger skattepolitisk fagchef
Regiopn Hovedstaden
Strategisk Finans Partner i Forca
Region Hovedstaden
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Finance Manager
Region Syddanmark
Financial Controller
Region Nordjylland
Rigspolitiet søger en administrationschef til Bornholms Politi
Bornholms Regionskommune
Har du økonomisk og analytisk forståelse samt interesse for ledelsesbetjening? Vi søger to økonomikonsulenter til Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Region Hovedstade
Talstærk analytiker til analysekontor
Region Hovedstaden
To medarbejdere til økonomistyring i Budgetenheden, Koncern Økonomi
Region Sjælland
Brænder du for klagesagsbehandling, har vi jobbet for dig
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank