Økonomisk Ugebrev Ledelse fremhæver i hver udgave erhvervsledere, som vi senest har lagt mærke til, og som vi synes fortjener en bemærkning med på vejen. Fagredaktør Morten A. Sørensen udpeger her ugens topchefer.
Jørgen Vig Knudstorp – formand for Lego Brand Group, der indgår i Kirkbi – fremstår som initiativtager bag Kirkbis overtagelse af amerikanske Brainpop for 875 mio. dollar (6,7 mia. kr.). Brainpop er en e-læringsplatform, hvis undervisningsmateriale til 5-18-årige ifølge erhvervspressen bliver brugt i over 25 pct. af amerikanske skoler. Herudover har Kirkbi i de seneste fem år investeret i omkring 15 mindre virksomheder, der udvikler uddannelsesteknologi. Tidligere i år satte Kirkbi og Sony desuden hver en mia. dollar i Epic Games, der står bag spillet Fornite.
Henriette Thygesen, CEO for Fleet & Strategic Brands i A.P. Møller-Mærsk, bestiller yderligere seks store containerskibe, der kan sejle på grøn metanol, og som skal leveres i 2025. Hvert skib får en kapacitet på cirka 17.000 TEU (containere). Hermed har Mærsk nu i alt bestilt 19 store skibe, der kan sejle på grøn metanol. Mærsk understreger, at rederiet vil opretholde en flådekapacitet på i alt højst 4,3 mio. TEU. – svarende til den aktuelle kapacitet. Mærsk synes dermed at stille sig tilfreds med en global andenplads efter rivalen MSC, der har en aktuel kapacitet på 4,5 mio. TEU.
Robert Eifler, CEO for amerikanske Noble Corporation, kan nu efter en fusionsproces på næsten et år meddele, at Noble har overtaget danske Maersk Drilling. De fleste aktionærer i det danske selskab accepterer betaling i Noble-aktier, og Mærsk Drillings gamle hovedaktionær A.P. Møller Holding bliver umiddelbart ejer af 21,4 pct. af det sammensluttede selskab, som ledelsesmæssigt bliver domineret af den amerikanske køber.
Bent Nissen, direktør i DLG, planlægger som formand for konsortiet Green Fertilizer Denmark at bygge en ny stor dansk gødningsfabrik. Konsortiet, der udgøres af DLG, Danish Agro, Arla og Danish Crown, vil ifølge en pressemeddelelse bruge grøn ammoniak – fremstillet af vindmøllestrøm – til at fremstille gødning til alle danske landmænd og derudover også eksportere. Der regnes med en investering på 5-6 mia. kr., og produktionen kan tidligst begynde i 2028.
Anders Holch Povlsen, topchef for Bestseller, kan melde om en omsætningsfremgang i den internationale tøjkæde på 33 pct. til 35,2 mia. kr. i regnskabsåret 2021/22 og om et overskud på 6,1 mia. kr. før skat mod 4,8 mia. kr. året før. Den globale økonomi og den geopolitiske situation vil gøre 2022/23 mere udfordrende, hvilket Bestseller har mærket allerede i sidste kvartal af 2021/22. Virksomheden giver medarbejderne 300 mio. kr. i ekstraordinær bonus.
Kim Fausing, topchef for Danfoss, køber op igen. Kort tid efter det store køb af tyske Semikron følger Danfoss nu op med et mindre køb af en tysk rival, Bock. Bock har 350 medarbejdere, omsætter for cirka 100 mio. euro og fremstiller kompressorer til for eksempel køleskabe og air condition – i øvrigt en af Danfoss’ ældste aktiviteter.
Jan Rindbo, CEO for rederiet Norden, opjusterer igen markant. Bulk- og tankrederiet venter nu en indtjening i 2022 på mellem 4,6 og 5,2 mia. kr. efter blandt andet at have solgt fem skibe i tredje kvartal – og takket være høj eksponering i tankmarkedet, hvor meget stærke spotrater ventes at fortsætte ind i 2023. I begyndelsen af 2022 ventede Norden et resultat på 1,6-2,1 mia. kr.
Ola Källenius, topchef for Mercedes-Benz Group og Britta Seeger, ansvarlig for salg og marketing, mærker foreløbig ikke meget til krig og recession, men kan melde om en salgsfremgang for gruppens personbiler på 21 pct. til 517.800 enheder i tredje kvartal, og væksten overgår dermed ærkerivalen BMW’s, der måtte notere et fald i stykafsætningen på 0,9 pct., men som dog stadig (inklusive datterselskabet Mini) har leveret flere biler end Mercedes – nemlig 587.795 enheder.
Mads Nipper, koncernchef for Ørsted, indfører en ny organisation, der blandt andet betyder, at kommerciel direktør Martin Neubert træder tilbage efter 15 år i virksomheden. Koncernens hidtidige opdeling i Commercial og onshore vil blive afløst af en opdeling i tre regioner, Europa, Amerika samt Asien/Stillehavsområdet, hvor alle kommercielle aktiviteter skal være samlet. Ørsted vil på den måde komme tættere på markederne.
Morten A. Sørensen