Self-service – og visualiseringsværktøjer til business intelligence vinder stadig større indflydelse blandt virksomheder. Værktøjerne, der nemt kan tilgås og hurtigt kan producere og vise intelligente analyser, har på sin vis demokratiseret adgangen til brug af big data for mange virksomheder.
I Danmarks Statistiks (DS) årlige publikation om it- anvendelse i virksomheder, der udkom december 2015, har DS for førte gang spurgt til brug af big data og analytics i et bredt udsnit af dansk erhvervsliv. Danmarks Statistik skriver: ”12 pct. af virksomhederne med mindst ti ansatte anvendte i 2014 big data analyse, udført af virksomhedens egne ansatte eller af eksterne leverandører af analysearbejde.” For de største virksomheder med flere end 100 ansatte er tallet hele 26 procent, og undersøgelsen viser, at det hovedsagligt er data fra egne systemer og de sociale netværk, der benyttes i virksomhedernes intelligente forretningsanalyser.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 7.