Finanstilsynet har efter bl.a. kontrolbesøg i 2014 kortlagt forsikringsmæglerbranchen, der består af to store og mange små virksomheder. Markedet er under forandring: ”Mæglerne oplever generelt, at der er vækst i kundegrundlaget og nedgang i præmieindtægterne, og at der generelt er hård konkurrence mellem forsikringsmæglerne indbyrdes og mellem forsikringsmæglerne og forsikringsselskaberne. Mæglerne bevæger sig ind på nye områder (agentvirksomhed) og nye kundegrupper (små og mellemstore virksomheder), da der, ifølge mæglerne selv, ikke er tilstrækkelige vækstmuligheder i det traditionelle klassiske danske mæglermarked (store virksomheder). De store mæglervirksomheder har indenfor de seneste år udvidet deres aktiviteter overfor nye kundesegmenter. Hvor de tidligere i hovedsagen har betjent store virksomheder, er de nu også begyndt at finde interesse for de små og mellemstore virksomheder, som tidligere blev betjent af små forsikringsmæglervirksomheder,” skriver Finanstilsynet.
