Hård konkurrence fra kapitalfonde, Brexit, det kommende præsidentvalg i USA og strategiske tænkepauser har i 2016 ført til langt færre af de store, transformerende virksomhedsopkøb, som flere af dansk erhvervslivs topvirksomheder ellers brillerede med i 2013, 2014 og 2015. Kapitalfondene er mere konkurrencedygtige, siger M&A-ekspert.
Danmarks største virksomheder har i de seneste otte-ni måneder tilsyneladende lagt det vigtige strategiske redskab, altså større transformerende opkøb, i skuffen. De seneste opkøb foretaget af større eller børsnoterede virksomheder sætter denne udvikling i relief: Chr. Hansen har lige købt finske produktrettigheder for en halv mia. kr., og Danfoss har i sommer tilkøbt to virksomheder for tilsammen omkring 2 mia. kr.
Men der har ikke været opkøb, som på nogen måde modsvarer, hvad der sker i udlandet, hvor for eksempel tyske Bayer i denne uge har aftalt at købe amerikanske Monsanto for 66 mia. dollar – eller hvad der er sket i det store danske erhvervsliv i de foregående år. Blot nogle eksempler:
A.P. Møller-Mærsks købte i 2015 terminaler og offshore-licenser for tilsammen 13 mia. kr., DSV’s købte UTi for 9,4 mia. kr., Leo Pharma købte en portefølje af dermatologi-produkter for 5 mia. kr. Hertil kom A.P. Møller Holdings køb af 20 procent af Danske Bank for 35 mia. kr.
Året før, i 2014, købte Salling-fondene aktiemajoriteten i Dansk Supermarked for 17 mia. kr., TDC købte Get for 12,5 mia. kr., Jyske Bank købte BRFkredit for 7,4 mia. kr., Danfoss købte Vacon for 7,9 mia. kr., og i 2013 købte Royal Unibrew nske Hartwall for 2,8 mia. kr.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 29.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.