Ifølge Niels Raalund, direktør for FDIH, står danske e-handelsbutikker overfor en ofte ulige konkurrence fra amerikanske Amazon og andre store udenlandske giganter. Han advarer om, at Amazon vil få en lige så dominerende stilling på det danske marked, som man har i USA.
Umiddelbart ser fremtiden dyster ud for danske onlinebutikker. Ifølge de seneste tal har udenlandske konkurrenter, med Amazon i spidsen, erobret hele 31 procent af alle danske handler på nettet. Og konkurrencen bliver endnu hårdere i fremtiden, mener Niels Raalund, formand for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Hvorfor går tre ud af ti handler på nettet til udenlandske virksomheder?
”Det er der flere årsager til. På det overordnede plan er det ikke længere skræmmende for forbrugerne – unge som gamle – at handle udenfor landets grænser. Så spiller prisudvalg og leveringstid også ind. Det er jo grotesk, at det i dag ofte er hurtigere og billigere at få leveret varer fra udlandet. Det er en absurd situation. For e-handel er volumen ofte afgørende. Og danske online butikker står over store mastodonter, med Amazon som den helt store 800 kilos gorilla i spidsen. De har jo en enorm købekraft hos leverandørerne og kan derfor tilbyde varerne til en helt anden pris. De kan levere en international kundeservice i topklasse,” siger Niels Raalund.
Hvordan skal danske onlinebutikker kunne matche servicen fra de store udenlandske konkurrenter?
”Jeg siger ikke, at de udenlandske butikker har en bedre service end de danske. Men forudsætningen for, at store udenlandske butikker kan rulle deres forretning ud på flere markeder er, at de har en ekstrem god kundeservice i alle lande på originalsprogene. Samtidig har de danske virksomheder svært ved at få volumen til, at de kan forhandle priserne ned på varer og leverancer. Så det bider sig selv i halen.”
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele temaet. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.