Varemærket ”Danmark” er 394 mia. dollar (2365 mia. kr.) – eller 394.000 kr. per indbygger – værd, vurderer det britiske analysehus Brand Finance i en ny opgørelse. Det konstaterer dog samtidig, at brandet Danmark i 2014 er faldet til plads 29 fra plads 25 på listen over verdens mest værdifulde landebrands. Værdien af Taiwans, Thailands, Norges og Indonesiens brands har overhalet værdien af ”Danmark.” Placeringen på denne ranking er resultatet af et ambitiøst forsøg på at benchmarke Danmark, dansk økonomi og menneskelige kompetencer samt Danmarks fremtidsudsigter i forhold til andre lande. Analysen fastlægger værdien af landenes brands ud fra økonomiske faktorer og ikke ud fra rundspørger hos en mere eller mindre tilfældig gruppe af respondenter.
”I det 21 århundrede er verdens stater deltagere i en global markedsplads med intens konkurrence om turister, studenter, den bedste arbejdskraft og investeringer,” skriver CEO David Haigh fra Brand Finance i en kommentar. Analysen kan vise, hvor stærkt staterne står i denne konkurrence. Brand Finance tager udgangspunkt i økonomers gennemsnitlige skøn for landenes fremtidige BNP-vækst samt i vurderingen af den såkaldte brand strength inden for fire søjler: Varer og services, turisme, mennesker og kompetencer. Analysen lægger særlig vægt på indkomster fra intellektuel ejendom såsom licenser og royalties, og brand-værdien er alt i alt beregnet ud fra en omfattende formel.