PRESSEMEDDELELSE FRA FORBRUGEROMBUDSMANDEN
Forsikringsmægler betaler 200.000 kroner i bøde
Overtrædelsen skyldtes misforståelser mellem forsikringsmæglerselskabet og en underleverandør, som selskabet havde hyret som databehandler, og en database med kundeemner blev af den grund ikke kontrolleret i forhold til Robinsonlisten.
Bødestørrelsen afspejler, at Aon Private Consulting Forsikringsmæglere har samarbejdet med Forbrugerombudsmanden om at klarlægge omfanget af overtrædelsen.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op efter klager fra personer, der havde modtaget brev fra selskabet, selvom de var registreret på Robinsonlisten.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Forbrugere, der er tilmeldt Robinsonlisten, skal kunne regne med, at virksomhederne ikke kontakter dem. Virksomheder må ikke kontakte forbrugerne på Robinsonlisten, medmindre forbrugerne har givet et udtrykkeligt samtykke til det.”
”Inden et opkald til en forbruger, har erhvervsdrivende pligt til at undersøge, om forbrugeren har frabedt sig markedsføring ved at tilmelde sig Robinsonlisten. Selvom overtrædelsen skyldtes misforståelser, så har den virksomhed, i hvis interesse opkaldet sker, ansvaret for at undgå sådanne misforståelser.”
Om Robinsonlisten:
Robinsonlisten er det register, en virksomhed skal tjekke, før den udsender reklamer med navn og adresse eller ringer forbrugere op i deres hjem. Virksomheder skal tjekke registret hver gang, de sender reklamemateriale ud. Listen bliver opdateret en gang i kvartalet.
Markedsføringslovens § 6, stk. 3.
Efter markedsføringslovens § 6, stk. 3, må en erhvervsdrivende ikke sende personligt adresserede reklamer til en forbruger, som har frabedt sig det, eller som står på Robinsonlisten.